6. ULUSLARARASI MÜHENDISLIK VE FEN BILIMLERI KONGRESI, İstanbul, Türkiye, 8 - 09 Mart 2025, ss.556-566, (Tam Metin Bildiri)
Günümüzde tüketim kültürü artmakta ve moda anlayş hzla değişmektedir. Bu
nedenle müşteri beklentilerini anlamak ve analize dönüştürerek ürünler üzerinde
uygulamak, firmalarn rekabet avantaj sağlamas açsndan büyük önem arz etmektedir.
Bu çalşmada tekstil sektöründe müşteri beklentilerini anlamak ve firma bünyesinde
teknik gereksinimlerin neler olduğunun tespit edilmesinde Kalite Fonksiyonu yaylm
(QFD) yöntemi kullanlmştr. Tekstil sektöründe QFD yöntemi uygulamasyla ürünlerin
müşterilerin beklentilerine göre tasarlanmas ve üretilmesi, lojistik süreçlerinde
optimizasyon ve satş sonras hizmetlerde iyileştirmenin faydalarna değinilmiştir.
Müşteri beklentilerinin analizi için 2 anket çalşmas yaplmştr. Ayrca müşteri
beklentileri analizi için yüz yüze görüşmeler, uzman görüşleri ve literatür çalşmalarndan
da faydalanlmştr. Anketlerde likert ölçeği kullanlmştr. Ankete 125 kişi cevap vermiş
eksiklik tespit edilen 8 anket çkarlarak yorumlanmştr. Fiyat, kalite, teslimat,
sürdürülebilirlik, fonksiyonellik, estetik ve tasarm, satş sonras hizmetler ve sosyal
sorumluluk ana başlklarnda ifade edilen beklentiler için müşterilerin 3 firmay
değerlendirmesi beklenmiştir. Bu aşamada kriterlerin önem derecesi belirlendikten
sonra firmalarn teknik gereksinimleri belirlenip QFD yöntemiyle 3 tekstil firmasnn
müşteri gözünden kyaslamas yaplmştr. Uzman görüşlerinden yararlanlarak müşteri
beklentileri ve teknik gereksinimler arasndaki ilişki belirlenmiştir. Daha sonra
korelasyon matrisi ile teknik gereksinimlerin arasndaki ilişki analiz edilmiş ve kalite evi
matrisi oluşturulmuştur. Kalite evinde müşteri beklentileri teknik gereksinimlere
dönüştürülür ve üretim, tasarm, fiyat, kalite, sürdürülebilirlik, lojistik gibi alanlarda
yaplmas gereken iyileştirmeler ve değişimler bu görsel şemada daha net ortaya çkar.
Yaplan çalşmada tekstil sektöründe QFD yönteminin sağladğ avantajlar ve ürün
tasarm, teslimat süreçleri, üretim faaliyetlerine olan katks vurgulanmştr. Ayrca
çalşma tekstil sektöründe müşteri beklentilerinin analizinde QFD yönteminin önemli bir
araç olduğunu göstermektedir.