Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, cilt.9, sa.53, ss.547-563, 2019 (Hakemli Dergi)
Öz. Bu araştırmada ergenlerde öz-saygının suçluluk ile okul doyumu ilişkisindeki aracılık rolünün yapısal
eşitlik modellemesiyle incelenesi amaçlanmıştır. Üç yüz yirmi dokuz (%51.1 kız, %49.9 erkek; Ort yaş =
13.64 yıl., SS yaş = 1.47) ergenin katılımıyla gerçekleşen bu çalışmada veri aracı olarak Çocuklar için
Kapsamlı Okul Doyumu Ölçeği ve Çok Boyutlu Ergen Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Sonuçlar
suçluluğun öz-saygı ve okul doyumu ile negatif ilişkisine işaret etmektedir. Yapısal eşitlik modellemesi
sonuçlarına göre öz-saygı suçluluk ile okul doyumu ilişkisinde aracılık yapmaktadır. Sonuçlar
bootstrapping tekniği ile de desteklenmiştir. Araştırma sonucu ergenlerde düşük suçluluk hissi öz-
saygılarını güçlendirebileceklerine ve okul doyumlarını artırabileceklerini önermektedir. Dolayısıyla
müdahale programları suçluluk duygusunu düşürmeyi hedef alırsa öz-saygı aracılığıyla okul doyumunu
artırmada etkili olunabilir. Gelecek çalışmalar yönelik doğurgular ve bu çalışmanın sınırlıkları
tartışılmıştır.
Anahtar Kelimeler. Suçluluk; Okul doyumu; Öz-saygı; Yapısal eşitlik modellemesi; Ergenlik.
Abstract. In this research, structural equation modeling was performed to investigate the mediating role
of self-esteem in the relationships between guilt and school satisfaction in adolescents. Three hundred
twenty-nine adolescents (51.1% girls, 49.9% boys; M age = 13.64 yr., SD age = 1.47) were recruited as
participants from middle and high schools in Turkey. Data were collected via the Children’s Overall
Satisfaction with Schooling Scale and the Multidimensional Adolescent Assessment Scale. Findings
indicated that guilt was negatively associated with self-esteem and school satisfaction. Structural
equation modelling revealed that self-esteem has a mediator role between guilt and school satisfaction.
The results also confirmed that guilt predicted school satisfaction mediated by self-esteem via
bootstrapping procedure. The results of the research suggest that self-esteem, among adolescents with a lower feeling of guilt, may help to increase school satisfaction. Therefore, interventions targeting reducing feeling of guilt may be effective to increase school satisfaction through self-esteem in adolescents. Implications for future direction and limitations of the current research are also offered.
Keywords: Guilt; School satisfaction; Self-esteem; Structural equation modelling; Adolescent.