Due to the global COVID-19 epidemic that emerged in the last days of 2019, universities began compulsory distance education in March 2020. In this process, factors such as students’ educational efficiency, satisfaction, and work performance were affected by physical, spatial, and social conditions. In this study, the ergonomic conditions of the students who had to carry out their education in residential environments were examined. The research was conducted on Yıldız Technical University Faculty of Architecture students. In the literature review, some issues that students may encounter were determined as anthropometric and sensory processing. The study was conducted with the descriptive research method, the questionnaire created to collect the data was sent online and the answers of 212 students were considered. According to the results of the research, the frequency of anthropometric problems (n=4.55) and visual problems (n=4.38) is high. Auditory problems (n=3.54) and problems related to thermal conditions (n fall =2.73 n spring =3.32) are encountered with moderate frequency. To eliminate these problems, suggestions have been developed.
2019 yılının son günlerinde ortaya çıkan küresel Covid-19 salgını nedeniyle Mart 2020 tarihi itibari ile üniversite öğrencileri zorunlu olarak uzaktan eğitim almak durumunda kalmışlardır. Bu zorunlu süreçte öğrencilerin eğitim verimliliği, memnuniyeti, çalışma performansları gibi çeşitli faktörler, sahip oldukları fiziksel, mekânsal, sosyal şartlardan etkilenmiştir. Bu çalışmada; mimarlık fakültelerinde önemli bir yeri olan atölye çalışmalarını, konut ortamlarında gerçekleştirmek zorunda kalan öğrencilerin içinde bulundukları ergonomik koşullar irdelenmiştir. Yıldız Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi öğrencileri üzerinde araştırma yapılmıştır. Literatür taramasında öğrencilerin karşılaşabilecekleri birtakım sorunlar: antropometrik ve duyusal olarak belirlenmiştir. Betimsel araştırma yöntemi ile yapılan çalışmada, verileri toplamak için oluşturulan anket çevrimiçi olarak iletilmiş; 212 öğrencinin cevapları dikkate alınmıştır. Araştırma sonucuna göre antropometrik sorunların (n=4,55) ve görsel sorunların (n=4,38) görülme sıklığı yüksektir. İşitsel sorunlar (n=3,54) ve termal koşullara bağlı sorunlarla (ngüz=2,73 nbahar=3,32) ise orta sıklıkta karşılaşılmaktadır. Bu sorunların giderilmesi için öneriler geliştirilmiştir.