Kohlberg’in Bilişsel Ahlak Gelişimi Teorisi: Ahlak ve Demokrasi Eğitimi - The Cognitive-Moral Developmental Theory of Kohlberg: Moral and Democracy Education


Creative Commons License

Çiftçi Arıdağ N.

Değerler Eğitimi Dergisi, cilt.1, ss.43-77, 2003 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)

  • Cilt numarası: 1 Konu: 1
  • Basım Tarihi: 2003
  • Dergi Adı: Değerler Eğitimi Dergisi
  • Sayfa Sayıları: ss.43-77

Özet

Kohlberg'in bilişsel ahlak gelişimi teorisi, dünyada en çok araştırılan, tartışılan ve 90'lı yılların sonunda, rönesansını yaşayan bir teori iken (Garz, Oser & Althof, 1999), ülkemizde, oldukça az tartışılan ve araştırılan bir teoridir. Halbuki yaşadığımız demokrasi ve ahlak problemleri dikkate alındığında tersi olması beklenir. Çünkü, adalete, bireyin onuruna, dokunulmazlığına, eşitliğine, özgürlüğüne, başkalarının haklarına zarar vermemeye odaklanmak anlamındaki bir ahlak anlayışının gelişmesine olan ihtiyacımıza Kohlberg'in ahlak ve ahlak eğitimi yaklaşımının sağlayacağı katkılar büyüktür. Bilişsel ahlak gelişimi ve eğitimi modelinin ülkemizde yeterince ilgi görmemesinin bir nedeni, modelin yeterince anlaşılamamış ya da yüzeysel anlaşılmış olmasından. Bu sebeple bu makalede, Kohlberg'in ahlak ve ahlak eğitimi modelinin demokrasi ile ilişkisi, demokratik toplumlardaki bireyin ahlakî sorumluluğuna açıklık getirmeyi hedeşeyen bir tanıtım yapılmaktadır. Ayrıca teoriye yöneltilen eleştiriler ve bazı yeni perspektif ve katkılara da kısaca değinilmektedir.

The cognitive theory of moral development by Kohlberg is the most widely discussed and researched approach in the field of moral development. Although it received increasing attention in the late 90’s as compared to the early 90’s (Garz, Oser & Althof, 1999), and in spite of its importance, there has been only little discussion and research of this approach in Turkey. In view of the moral and democratic problems of our country, the opposite should be the case. Kohlberg’s approach to moral development and moral education can contribute to a concept moral based on justice, dignity, equality, freedom, and renunciation of violation of rights of others. A reason for the lack of reception of Kohlberg’s cognitive-moral theory and his educational model might be due to insufficient or superficial presentation of his theories to Turkish readers. In this paper, we introduce Kohlberg’s theory and clarify its relations with democracy and human moral responsibility in democratic societies. Criticisms of his theory and new contributions are also mention e d .