International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), cilt.11, sa.107, ss.895-904, 2024 (Hakemli Dergi)
Halk müziği icrasında çalıp söyleme geleneği önemli bir yer
tutmaktadır. Diğer bir önemli özelliği ise kültürün aktarım aracı
olmasıdır. Âşıklar, mahalli sanatçılar,
zakirler gibi çalıp söyleme geleneği doğrultusunda yetişen icracılar önemli
birer kültür aktarıcısıdır. Söz ön planda olsa da eşlik amaçlı kullanılan
çalgılar da icra geleneğinde yerini almıştır. Türkiye coğrafyası göz önünde
bulundurulduğunda söze eşlik için bağlamanın yaygın bir şekilde kullanıldığı görülmektedir.
Bu yaygın kullanım çalgının, kültürel aktarım aşamasında da rol almasını
sağlamıştır. Ayrıca icra edilen eserin müzikal kimliğinin ortaya çıkmasında,
bağlamanın çalış biçimlerinin de etkisi olmuştur. Bu bağlamda bir inceleme
yapıldığında çalıp söyleme esnasında bağlamanın söze nasıl eşlik ettiği ile
ilgili çalışmaların yeterli olmadığı görülmektedir. Araştırma konusunun oraya
çıkış noktasında bu nedenler etkili olmuştur. Çalışmada Ali Ekber Çiçek ve
Neşet Ertaş örneklerinden yola çıkılarak çalıp söyleme esnasında bağlamanın
eşlik çalgısı olarak kullanım biçimi anlaşılmaya çalışılmıştır. İki farklı icra
kültüründen gelmeleri sebebiyle bu iki icracı seçilmiştir. Bu nedenle yapılan
analizin daha kapsayıcı olacağı düşünülmüştür. Çalışmada verilere ulaşılırken
konu ile bağlantılı olan çalışmalar incelenerek nitel-betimsel bir araştırma
süreci yürütülmüştür. Örnek eserlerin icralarına ise dijital ortamdan erişilmiş
ve eserler bu kayıtlar üzerinden notalandırılmıştır. Analizler bu notalar
üzerinden yapılmış ve çalışma, iki icracıdan da birer eser örneği ile
sınırlandırılmıştır. Analiz içerisinde bağlama eşliğinin ritmik, melodik ve
armonik olarak kullanımları incelenmiştir. Ayrıca bağlama icrasında sağ ve sol
el çalım teknikleri de saptanmaya çalışılmıştır.
The tradition of playing and singing has an important place in the
performance of folk music. Performers raised in line withthe tradition
of playing and singing such as minstrels, local artists and zakirs are
important culture transmitters. Although the word is at the forefront, the
instruments used for accompaniment have also taken their place in the
performance tradition. Considering the geography of Turkey, it is seen that the
baglama is widely used to accompanythe lyrics. For this reason, this instrument
has also played a role in cultural transmission. In addition, the playing
styles of the bağlama have also had an effect on the emergence of the
musical identity of
the performed work.
When the literature
is examined, it is
seen that there are not
enough studies on how
the bağlama accompanies the lyrics during playing and singing. These
reasons were effective in the emergence of the research topic. In the study,
the use of the baglama as an accompaniment instrument during playing and singing
was tried to be understood through the examples of Ali Ekber Çiçek and Neşet
Ertaş. These two performers were chosen because they come from two different
performance cultures. Thus, it was thought that the analysis would be more
comprehensive. While reaching the data in the study, a qualitative-descriptive
research process was carried out by examining the studies on the subject. The
performances of the sample pieces were accessed digitally and the pieces were
notated over theserecordings. The analyses were made on these notes and the
study was limited to one piece sample from each of the two performers. In the
analysis, the rhythmic, melodic and harmonic uses of the bağlama accompaniment
were analysed. In addition, right and left hand playing techniques in bağlama
performance were also tried to be determined.