ZORLANMIŞ TAŞINIMLA SOĞUTULAN SABİT SICAKLIKTAKİ PARALEL LEVHALAR ARASINDAKİ UZAKLIĞIN ISI GEÇİŞİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ


Önder A. E., Ulusarslan D.

7. ULUSLARARASI MUHENDİSLİK MİMARLIK VE TASARIM KONGRESİ, İstanbul, Türkiye, 21 - 22 Mayıs 2021, ss.472-481

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.472-481
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde bilgisayar sistemleri her geçen gün daha fazla işlemci ve ekran kartı gücüne ihtiyaç duymaktadır. Analiz ve hesaplama sistemlerinde onlarca işlemci ve ekran kartı bulunabilmektedir. Bu işlemler sırasında yoğun bir ısı açığa çıkmakta ve ekran kartlarının soğutulması mecburiyeti ortaya çıkmaktadır. Bilgisayar soğutma sistemlerinde kullanılan aksiyel fanların emme ve basma tarafındaki dirence göre sağlayabildikleri hava debileri çok değişken olmaktadır. Basma taraflarındaki akış direnci çok değişmese de, emme tarafında yer alan diğer yapıların mesafesi hava debisini ve dolayısıyla soğutmayı çok etkilemektedir. Emme kısmında sınır şartlarının değişmesine sebep olan etmen de çoğunlukla bir başka ekran kartının varlığı olmaktadır. Ekran kartlarının birbirine yakınlığı, soğutma havasının debisi, sıcaklığı, hava akış yönleri gibi birçok parametrede değişime sebep olmaktadır.  Literatürde elektronik kartlar ısıtılmış plakalar olarak modellenmektedir. Literatürdeki tüm çalışmalarda kartlar yere paralel ya da dikey yerleştirilse de ya doğal taşınım ya da soğutma havası akış yönü kartların dizilimine paralel olacak şekilde zorlanmış taşınımla problemler ele alınarak optimum kart mesafesini belirlemek amacıyla ısı transfer şekilleri incelenmiştir. Hiçbir çalışmada aksiyel fanlar ile kartların üzerine dik bir şekilde hava üflenerek soğutulan bir modelleme yapılmamıştır.  Bu çalışmada aksiyel fanların emiş tarafında diğer kartlar yüzünden oluşan direnç sebebiyle fanların çalışma noktalarının değişimi ve kartlar arası mesafenin soğutma üzerindeki etkisi deneysel ve nümerik olarak incelenmiştir. Kartlar arasındaki mesafe arttıkça, hava akış yönünde kart üzerindeki sıcaklık artışı azalmıştır ve soğutma havası hızı düşmüştür. Fanların ekran kartlarına dikey üfleme yapması durumunda en iyi soğutma performansını sağlayan kartlar arası mesafe değerleri bulunmuştur. Yapılan deneysel ve nümerik analiz sonuçlarının birbiri ile uyumlu olduğu görülmüştür.