International Journal of Museum Education, cilt.1, sa.1, ss.50-75, 2019 (Hakemli Dergi)
Çocuk ve gençlik müzelerinde sosyal sorunların çözülmesine yardımcı olmak için çeşitli
etkinlikler sunmaktadırlar. Bazı müzeler, günümüzün çok kültürlü, küresel toplumunun en
önemli problemlerinden biri olan çatışma çözümüne yönelik barış eğitimi programları
sunmaktadır. Bu makalenin amaçları doğrultusunda, “barış eğitimi”, başkalarına ve gezegene
karşılıklı saygı ve ihtilaf çözümü yoluyla empati geliştirme süreci olarak tanımlanmaktadır. Bu,
ancak kişinin kendisiyle, başkalarıyla ve doğal çevre ile uyum içinde yaşamak için gereken
tutum, beceri ve davranışları öğrenme ve benimseme isteği ile elde edilebilir. Buna karşılık, şu
ana kadar müzelerdeki barış eğitimi programları ile ilgili fazla araştırma yapılmamıştır. Bu
çalışmanın amacı, çocuk ve gençlik müzelerinin barış eğitimi ile ilgili programlarının amaç, süreç
ve stratejilerini betimlemektir. Bu amaca yönelik olarak konuyla ilgili mevcut alan yazın
incelendikten sonra bir saha çalışması yapılmış; bir anket ve bu eğitim programları sürecine
dâhil olan uzmanlarla görüşmeler yapılmıştır. Bulgular, çocuk ve gençlik müzelerinin sosyal
değişime olumlu katkı sunacak şekilde benzersiz bir konumda olduğunu göstermektedir.
Children’s and youth museums have offered activities designed to help to solve social
problems. Some museums offer peace education programs since conflict resolution may be
the biggest challenge facing today’s multicultural, global society. For the purposes of this
article, “peace education” is broadly defined as the process of developing empathy for others
and for the planet through mutual respect and conflict resolution. This can only be achieved
by a willingness to learn and embrace the attitudes, skills, and behaviors needed to live in
harmony with oneself, with others and with natural environment. However, there has been
limited research conducted about the peace education programs implemented thus far in
museums. The aim of this study was to examine the landscape of children's and youth
museums programs in terms of their peace education related goals, process and strategies.
After reviewing the existing literature on the subject, we designed a survey and then
interviewed museum professionals who have been involved in staging these programs. The
findings suggest that children’s and youth museums are uniquely positioned to bring about
meaningful social change by implementing peace education strategies.