2. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Sempozyumu, Çanakkale, Türkiye, 30 Ekim - 01 Kasım 2018, ss.300-304
Bu çalışmada Yıldız Teknik Üniversitesi Türkçe öğretmeni adaylarından çalışma grubu olarak araştırmaya katılan katılımcıların dinleme stratejilerini kullanmaya yönelik öz yeterlilik algılarının belirlenmesi hedeflenmektedir. Nitel araştırma metotlarından vaka çalışması modelinde tasarlanan araştırmada bütünlüklü çoklu durum deseni esas alınmıştır. Yıldız Teknik Üniversitesi Türkçe öğretmeni adaylarının dinleme stratejilerine yönelik öz yeterlilik algılarının belirlenmesi amacıyla 40 öğrenci ile görüşme çalışması yapılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yoluyla NVivo programında çözülerek bulgulaştırılmıştır. İçerik analizi sürecinin sonunda elde edilen bulgular uzman görüşüne sunulmuş ve güvenilirlik analizi yapılarak bulgulaştırma süreci sonunda elde edilen kategorilerin % 94,05 oranında güvenilir olduğu sonucuna varılmıştır. Elde edilen bulgular katılımcıların 3 tema altında dinleme stratejilerine yönelik öz yeterliliklerini ifade ettiğini göstermektedir. Dinleme öncesi, dinleme sırası ve dinleme sonrası olarak ayrılan temalarda katılımcıların 101 kategori içinde görüşlerini ifade ettiği görülmüş ve elde edilen bulgular araştırmanın problem cümlesi ve literatür taramasından elde edilen veriler ışığında incelenmiştir. Araştırma sonunda bulgulardan ve literatür taramasından hareketle Türkçe öğretmeni adaylarının dinleme stratejilerini kullanmaya yönelik öz yeterliliklerine dair tespit ve tavsiyelerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Dinleme Stratejileri, Türkçe Öğretmeni Adayları, Öz Yeterlilik Algısı
In this study, it is aimed to determine the self-efficacy perceptions of the participants who are participating to
the study as a study group of Turkish teacher candidates at Yıldız Technical University. The study, which was
designed in the case study model of qualitative research methods, was based on a multi-state pattern. A meeting
was conducted with 40 students in order to determine self-efficacy perceptions of Turkish teacher candidates for
listening strategies of Yıldız Technical University. Obtained data were solved and analyzed in NVivo program
through content analysis. The findings obtained at the end of the content analysis process were presented to the
expert opinion and it was concluded that the categories obtained at the end of the visualization process were
94,05 % reliable. The findings show that participants expressed their self-efficacy towards listening strategies
under 3 themes. In the themes separated before listening, listening order and post-listening, it was seen that the
participants expressed their opinions within the 101 categories and the findings were examined in the light of the
problem statement of the study and the data obtained from the literature review. At the end of the research,
findings and recommendations regarding self-efficacy of Turkish teacher candidates for using listening strategies
were made.
Keywords: Listening Strategies, Turkish Teacher Candidates, Self-Efficiency Perceptions