ANASAY, cilt.6, sa.22, ss.81-95, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğretimi A2 seviyesindeki öğrencilerin yazılı anlatım becerilerini değerlendirmek üzere analitik rubrik geliştirmek ve bu rubriğin geçerlik ve güvenirliğini sunmaktır. Araştırmanın
verileri, iki farklı üniversitede yabancı dil olarak Türkçe öğretimi merkezinde
görev yapan beş alan öğretmeninin yirmi altı öğrencinin çalışma kâğıtlarını
değerlendirmesiyle elde edilmiştir. Rubriğin geliştirilmesi aşamasında maddeler, literatür taramasına, CEFR A2 yeterliklerine ve uzman görüşlerine göre
belirlenmiştir. Geliştirilen analitik rubriğin geçerlik ispatı için alan öğretmenleri
ile ölçme ve değerlendirme uzmanlarının her maddeye ve maddelerin tanımlamalarına ilişkin görüşleri arasındaki uyum, basit uyuşum yüzdesi formülüyle
değerlendirilmiştir. Puanlayıcılar arası güvenirlik noktasında Intraclass Correlation katsayısı her bir madde için hesaplanmıştır. Bu korelasyon ile birlikte
puanlayıcılar arası güvenirlik uyuşum yüzdesi hesaplanmıştır. Yapılan analizler
sonucunda aracın geçerliği kapsamında uzmanlar arasında görüş birliği olduğu;
güvenirliği kapsamında da farklı puanlayıcılar arası değerlendirmelerin güvenirliğinin yüksek düzeyde tutarlı olduğu ortaya çıkmıştır. Geliştirilen analitik
rubriğin geçerli ve güvenilir bir araç olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi, A2 Seviyesi,
Yazma Becerisi, Rubrik, Dereceli Puanlama Anahtarı.
The aim of this research is to develop an analytical rubric to evaluate the
written expression skills of students at the A2 level of teaching Turkish as a
foreign language and to present the validity and reliability of this rubric. The
data of the study were obtained by evaluating the papers of twenty-six students
by five field teachers working at the center of teaching Turkish as a foreign language in two different universities. During the development of the rubric, the
items were determined according to the literature review, CEFR A2 competencies and expert opinions. For the validity proof of the developed analytical rubric, the agreement between the opinions of the field teacher and the assessment
and evaluation experts on each criterion and definition was evaluated with the
simple agreement percentage. At the inter-rater reliability point, the Intraclass
Correlation coefficient was calculated for each item. With this correlation, the
percentage of inter-rater reliability agreement was calculated. As a result of the
analyzes made, there was a consensus among the experts about the validity of
the tool; Within the scope of reliability, it was revealed that the reliability of the
evaluations between different raters was highly consistent. It has been concluded that the developed analytical rubric is a valid and reliable tool.
Keywords: Teaching Turkish as a foreign language, A2 Level, Writing
Skill, Rubric.