Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt.6, sa.34, ss.617-627, 2019 (Hakemli Dergi)
Amaç: Bu çalışmanın amacı meslek lisesi öğrencileri üzerinde okul
tükenmişliği ile sosyal problem çözme ve cinsiyet arasındaki ilişkilerin
incelenmesidir. Yöntem: Araştırmanın çalışma grubunu 225 kadın ve 105 erkek
olmak üzere 330 meslek lisesi öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın yöntemi
genel tarama yöntemidir. Okul Tükenmişlik Envanteri (OKE) ve Sosyal Problem
Çözme Envanteri-Kısa Formu (SPÇE-KF) ile toplanan veriler SPSS istatistik
programı üzerinden çoklu regresyon, Pearson korelasyonu ve t testi analizlerine
tabii tutulmuştur. Bulgular: Yapılan analizler sonucunda, cinsiyet ve okul
tükenmişliği arasında anlamlı ve önemli bir ilişki bulunmamıştır. Öte yandan
regresyon analizi sonucunda, öğrencilerin okul tükenmişlik düzeylerinin probleme
olumsuz yönelimleri ve kaçınmacı tarzları arttıkça yükseldiği bulunmuştur.
Sonuç: Okul tükenmişliği ile sosyal problem çözme alt boyutları farklı düzeylerde
birbirleriyle ilişkilidir. Bu konuda daha fazla çalışma yapılmasına ihtiyaç vardır.
Purpose: The aim of this study is to examine the relationships between
school burnout, gender and social problem solving in vocational high school
students. Method: Study group of this study contains 225 females and 105 males,
330 vocational high school students in total. Method of the study is general
scanning model. Data was provided via School Burnout Inventory (SBI) and Social
Problem Solving Inventory- Short Form (SPSI-SF) and analysed by multiple
regression, t and Pearson correlation technique. Results: By the results gained
from statistical tests, there isn’t any significant and important correlation between
gender and school burnout. On the other hand, by the results of regression analyse,
it is seen that student’s levels of school burnout increase along as student’s levels
of negative problem orientation and avoidant style increase as well. Conclusion:
School burnout and sub-dimensions of social problem solving are related with each
other in different levels. This subjects requires more studies on the subject.