Social Sciences Studies Journal, cilt.8, sa.100, ss.2395-2411, 2022 (Hakemli Dergi)
Geçmişten günümüze
sergileme mekânları; sergileme, toplama ve biriktirmenin ötesinde, eğitim ve
iletişim işlevlerini ön planda tutmaktadır. Günümüzde bir sergileme mekânı
olarak müzeler, sergileme tasarımında mekân-izleyici-yapıt iletişimini güçlü
tutmak adına ziyaretçi odaklı teknikler gerçekleştirmektedir. Teknoloji ile
değişen ve gelişen sergileme mekânları, sürece ayak uydurarak interaktif
eğilimlere yönelmektedir. İzleyicinin sanat yapıtı karşısında pasif bir
konumdan aktif konuma geçtiği etkileşimli sergilerde; sanal ve artırılmış
gerçeklik teknolojileri, hologramlar, simülasyonlar, üç boyutlu projeksiyon
sistemleri, çok dokunuşlu ekranlar ve dokunsal (haptic) teknolojiler
kullanılmaktadır. Günümüzde küresel gelişmeler sayesinde popülerleşen metaverse
ve NFT kavramları ise sanat dünyasında yeni ve önü açık bir mecradır. Bu
makalede kısaca müzecilik tarihine değinilmiş, geçmişten günümüze sergileme
mekânları ve yöntemleri incelenmiş, gelişen teknolojinin sergileme mekân ve
yöntemlerine etkisi araştırılmış ve adı geçen teknolojiler, ilgili alt
başlıklarda irdelenmiştir. Betimsel literatür taramasına dayalı bu çalışmanın
amacı; teknolojinin hızla geliştiği günümüzde, sanat kurumlarının teknoloji ile
iş birliğini incelemek ve son gelişmelerin gelecekte sergileme mekânlarına
etkileri üzerinde tartışarak literatüre katkı sağlamaktır. Bulgular müzelerin
gelişen teknolojilere uyumunu göstermektedir ve uyum klasik müzecilik
anlayışından modern müzeciliğe dönüşümüne sebep olurken; bu dönüşümün sergileme
mekân ve teknolojilerinde de değişikliklere de sebebiyet verdiğini ve müzelerin
ziyaretçi odaklı sergiler kurgulama isteğinin artarak modern müzecilik anlayışı
içerisinde yeni sergi ve sunum tekniklerinin oluştuğunu göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: İnteraktif Medya, Sergileme Teknikleri, Sanat
Yönetimi, Müzecilik
Exhibition spaces from
past to present prioritize education and communication functions beyond
exhibition, collection and accumulation. Today, as an exhibition space, museums
implement visitor-oriented techniques in order to maintain the communication
among the space, audience, work of art strong in exhibition design. Exhibition
spaces, which change and develop with technology, keep up with this process and
turn to interactive trends. In interactive exhibitions, where the viewer moves
from a passive position to an active position in front of the artwork, virtual
and augmented reality technologies, holograms, simulations, three-dimensional
projection systems, multi-touch screens and haptic technologies are commonly
used. Metaverse and NFT, which have become very popular today thanks to recent
global developments, are a new and promising medium in the art world. In this
study, the history of museology is briefly mentioned, exhibition spaces and
methods are examined from past to present, the effects of developing technology
on exhibition spaces and methods are examined, and the mentioned technologies
are exemplified in the relevant sections. The aim of this study, which is based
on a descriptive literature review, is to examine the cooperation of art
institutions with technology and to contribute to the literature by discussing
the effects of the latest developments in today's rapidly developing technology
on exhibition spaces in the future. Findings point the adaptation of museums to
developing societies, and that this transformation from classical museology to
modern museology causes changes in exhibition spaces and technologies, as well
as an attempt by museums to organize visitor-oriented exhibitions with new
exhibition and presentation techniques which have emerged within the understanding
of modern museology.
Keywords: Interactive Media, Exhibition Techniques, Art Management, Museology.