Uluslararası Okul Yöneticileri Konferansı (ISPC), İstanbul, Türkiye, 23 - 25 Haziran 2021, ss.51-52
Bu
araştırmanın amacı İngiltere, Yeni Zelanda ve Çin Halk Cumhuriyeti’ndeki okul
özerkliğini güçlendiren eğitim reformlarının ve uygulamalarının altında yatan
gerekçelerin ve eğitim ortamlarına yansımalarının anlaşılmasıdır. Bu amaca
uygun olarak üç ülkede 1970’li yıllardan itibaren uygulamaya konan eğitim
reformları araştırılmıştır. Araştırma tarama modelinde bir araştırma olup
doküman inceleme yöntemi ile makaleler, bildiriler ve e-kitaplar incelenerek
içerik analizi yöntemi ile veriler çözümlenmiştir. Araştırmanın başlıca
sonuçları üç ülkedeki okul özerkliğini güçlendiren uygulamaların farklı
nedenler taşıdıklarını göstermektedir. Yeni Zelanda’da okul özerkliği halktan
gelen öğretmen niteliğinin yükseltilmesi ve kültürel ögelerin okul müfredatına
yansıtılması amacını taşırken, Çin’deki uygulamalar ekonomik kalkınma planının
bir parçası olarak okulların finansmanının kademeli olarak yerel yönetimlere ve
eğitimden faydalanan kesimlere aktarılmasını amaçlamaktadır. Her iki ülkede de
aşamalı olarak eğitimin yönetiminin ve denetiminin merkezi otoriteden alınarak
yerel eğitim otoritelerine aktarıldığı ve bu süreçte okullara da belirli bir
düzeyde özerklik sağlandığı gözlenmektedir. İngiltere’de ise okul özerkliğini
güçlendirme çabalarının okul çeşitliliğini artırma yoluyla öncelikle ülke
içinde sonrasında ise uluslararası düzeyde rekabetçi bir anlayış yerleştirme
amacı taşıdığı gözlenmiştir. İngiltere’de diğer iki ülkeden farklı olarak yerel
eğitim otoritelerinde olan eğitimin yönetimi ve denetiminin okullara devredilmesine
çabalandığı ve bununla birlikte özerkliğin bir diğer gerekçesinin dezavantajlı
okulların niteliğinin yükseltilmesi hedefi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre Türkiye’de okul özerkliği konusunda ulusal ve
uluslararası düzeyde rekabetçi bir yapının sağlanması ve dezavantajlı okulların
daha fazla desteklenmesi için bölge ve okul düzeylerinde yerelleşme
önerilmektedir.