4. Uluslararası Mühendislik ve Fen Bilimleri Kongresi , İstanbul, Türkiye, 27 - 28 Temmuz 2024, cilt.1, ss.205-214
Bu çalışmada,
tekrarlı uçak yükleri ile çevresel koşullara maruz kalan Türkiye’deki sivil
hava trafiğine açık 57 havalimanındaki kaplamaların bakım ve onarımının yürütülmesinde
işletme seviyesinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Bu itibarla 5 ana başlık
altında toplam 123 sorudan oluşan bir anket çalışması hazırlanmış ve Türkiye’de
faaliyet gösteren 56 adet sivil hava trafiğine açık havalimanına gönderilmiştir.
Ankete 50 adet havalimanından cevap alınmıştır. Elde edilen bilgiler ile havalimanlarındaki
kaplama bakım ve onarım sisteminin uygulanma durumu, eksiklikleri, önleyici bakım
yöntemleri, finans kaynakları, yönetim sistemi kapsamında yapılan rutin
değerlendirme testleri, bakım ve onarım tekniklerinin uygulanma sıklığı, performansı
ve seçilme gerekçeleri, kaplamalı alanlarla iç içe olan şerit saha ve pist sonu
emniyet alanı (RESA) gibi kısımlarda kaplama mevcudiyeti ve bakımı, kaplamaya
zarar veren yabancı cisim enkazlarının (FOD) türleri, oluş sıklıkları ve
uzaklaştırılma yöntemleri ortaya konulmuş ve bu anket sonuçları yurt dışındaki
diğer havalimanları ile karşılaştırılmıştır. Havalimanı Kaplama Yönetim
Sisteminin (HKYS) temel işlevi, uçak trafiğinin güvenli ve verimli yürütülmesi
için kaplama altyapısından sorumlu havalimanı personelinin teknik, mühendislik
ve yönetim faaliyetlerini desteklemektir. Anket yapılan havalimanlarında
özellikle kaplama bakım ve onarımından sorumlu teknik personelin veya
yöneticinin cevap vermesi sağlanmıştır. Böylece elde edilen verilerin, bakım onarım
tekniklerine ait performanslar açısından saha ile uyumlu olması hedeflenmiştir.
Anahtar
Kelimeler: Kaplama Yönetim Sistemi, Havalimanı
Kaplamaları, Performans, Uçak Yükleri, Çevresel Koşullar