Conf-ITS’25 1. Akıllı Ulaşım Sistemleri Konferansı, Ankara, Türkiye, 16 - 17 Nisan 2025, ss.1-10
Günümüzde akıllı tersane sistemleri, üretim süreçlerini
dijitalleştirerek operasyonel verimliliği artırmakta ve lojistik yönetimini
optimize etmektedir. Bu çalışma, bir tersane alanında malzeme taşıma
operasyonlarının etkinliğini artırmak amacıyla Fuzzy-TOPSIS yöntemi ve IoT
tabanlı rota optimizasyonu kullanılarak geliştirilen bir model sunmaktadır.
Önerilen sistem, 4 forklift ve 2 traktör olmak üzere toplam 6 mobil taşıma
aracının gerçek zamanlı takibiyle en verimli güzergahları belirlemekte ve
lojistik süreçlerin iyileştirilmesini sağlamaktadır. Clarke ve Wright Tasarruf
Algoritması ve bulanık mantık teknikleri kullanılarak rota planlaması yapılmış,
yakıt tüketimi, operasyon süresi ve iş gücü kullanımı açısından önemli
kazanımlar elde edilmiştir. Sedef Tersanesi özelinde yapılan vaka analizi
sonucunda, sistemin tersane operasyonlarında yakıt tüketimini %25 azaltma,
zaman tasarrufunu %30 artırma ve iş gücü verimliliğini önemli ölçüde
iyileştirme potansiyeline sahip olduğu görülmüştür. Bu yenilikçi yaklaşım, lojistik
süreçlerin dijitalleşmesiyle sürdürülebilir bir tersane yönetimi sağlamayı
hedeflerken, aynı zamanda karbon ayak izinin azaltılmasına da katkıda
bulunmaktadır. Akıllı tersanelerde IoT destekli optimizasyon sistemlerinin
kullanımına yönelik önemli bir örnek teşkil eden bu çalışma, büyük ölçekli
üretim tesislerinde benzer dijital dönüşüm projelerine ışık tutabilecek
niteliktedir.
Anahtar kelimeler:
Akıllı Tersane, Rota optimizasyonu, IoT, Fuzzy-TOPSIS, Clarke ve Wright tasarruf
algoritması
In today's world, smart shipyard
systems enhance operational efficiency and optimize logistics management by
digitalizing production processes. This study presents a model developed using
the Fuzzy-TOPSIS method and IoT-based route optimization to improve the
efficiency of material transport operations in a shipyard. The proposed system
determines the most efficient routes through real-time tracking of six mobile
transport vehicles, including four forklifts and two tractors, thereby
improving logistics processes. Route planning has been conducted using Clarke
and Wright's Savings Algorithm and fuzzy logic techniques, yielding significant
gains in fuel consumption, operational time, and workforce utilization.
A case study conducted at Sedef
Shipyard demonstrated that the system has the potential to reduce fuel
consumption by 25%, increase time savings by 30%, and significantly enhance
workforce efficiency in shipyard operations. This innovative approach aims to
establish sustainable shipyard management by digitalizing logistics processes
while also contributing to the reduction of the carbon footprint. Serving as a
significant example of IoT-supported optimization systems in smart shipyards,
this study provides valuable insights for similar digital transformation
projects in large-scale production facilities.
Keywords: Smart Shipyard, Route Optimization, IoT, Fuzzy-TOPSIS,
Clarke and Wright’s Savings Algorithm.