TURKISH STUDIES - EDUCATIONAL SCIENCES, cilt.17, sa.5, ss.1241-1258, 2022 (Hakemli Dergi)
Yabancı dil olarak Türkçe öğrenme alanındaki
araştırmalar için modellerin yeni dil öğrenmeye yönelik tutuma etkisi şu ana
kadar az ilgi görmüş başlıklardan biridir. Yeni modellerin geliştirilmesi
öğrenme ve öğretme süreçlerinin verimliliğine de katkı sağlama ihtimali
sunmaktadır. Yabancılara Türkçe öğretiminde ise model geliştirme çalışmalarına
az yer verildiği görülmektedir. Modellerin uygulanması ise çok yönlü olarak
öğrenme hedeflerinin gerçekleşmesine katkı sunmaktadır. Bu sebeple çalışmada araştırmacılar
tarafından geliştirilmiş olan Düşünce Atölyesi Modeli’nin (DAM) yabancı dil
olarak Türkçe öğrenmeye yönelik tutuma etkisi incelenmiştir. 2017-2018
eğitim-öğretim yılında C1 seviyesindeki akademik Türkçe kurundaki öğrencilere
yapılan araştırmanın katılımcılarını deney grubunda Yıldız TÖMER (n= 12),
kontrol grubunu ise AİBÜ TÖMER (n= 14) öğrencileri oluşturmuştur.
Katılımcıların yabancı dil olarak Türkçe öğrenmeye yönelik tutumu ise ön-test
son-test yarı-deneyli desende incelenmiştir. Ayrıca deney sürecini daha iyi
anlayabilmek için yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla veri toplanmış ve rapora
eklenmiş, böylece deneyin farklı değişkenlerdeki muhtemel etkilerinin de
kaydedilmesi istenmiştir. Sonuçlar deney grubu puanlarının kontrol grubuna göre
anlamlı seviyede iyileşme olduğuna işaret etmektedir. Ek olarak etki büyüklüğü
sonuçları Düşünce Atölyesi Modeli’nin (DAM) yabancı dil olarak Türkçe öğrenmeye
yönelik tutum üzerinde daha büyük etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Ayrıca
nitel verilerden elde edilen sonuçlar da modelin iletişim becerileri ve
eleştirel düşünme becerilerinde katkı sağladığına işaret etmektedir. Böylece
Düşünce Atölyesi Modeli’nin yabancı dil olarak Türkçe öğrenmeye yönelik tutum
başta olmak üzere akademik Türkçe seviyesindeki öğrencilerin iletişim
becerileri ve eleştirel düşünme değişkenleri için çok yönlü katkı sunma
potansiyeline sahip olduğu söylenebilir. Sonuçlar ışığında Düşünce Atölyesi Modeli’nin
yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde kullanılması faydalı olabileceği
görülmüştür. Bu doğrultuda farklı gruplarda yapılacak uygulamalar modelin
etkilerinin daha derinlikli anlaşılmasına katkı sunacaktır.
Research with models on
attitudes for new language learners has been underrepresented and has drawn
little attention in studies on teaching Turkish as a foreign language (LTFL)
thus far. The development of new models has the potential to improve the effectiveness
of learning and teaching processes. In teaching Turkish as a foreign language,
the model development studies are less focused. The application of models helps
the teaching of learning objectives in many ways. Therefore, the study's aim is
to explore the Idea Workshop model’s (IWM) effect on the attitudes of LTFL. The
participants were C1 level foreign students in Yıldız TÖMER (experimental
group, n= 12) and AİBÜ TÖMER (control group, n= 14) in 2017-2018. The
participants’ attitudes towards LTFL were analyzed by using the
quasi-experimental method with pre-test and post-test scores. Additionally,
qualitative data was acquired using a semi-structured interview form in order
to better understand the model's other probable impacts as the process progressed.
The findings show that students in the experimental group improved their scores
significantly over the activities of the model. Additionally, the effect size
results show that the Idea Workshop Model (DAM) has a greater effect on the
attitude toward learning Turkish as a foreign language. Besides, the
qualitative evidence indicates that the model helps in the development of
language, communication, and critical thinking abilities. In conclusion, the
Idea Workshop model is a beneficial and relevant tool for improving the LTFL
process.