JOURNAL OF SOCIAL, HUMANITIES AND ADMINISTRATIVE SCIENCES (JOSHAS), cilt.10, sa.3, ss.409-422, 2024 (Hakemli Dergi)
Öğrencilerin yabancı dil olarak İngilizceye yönelik algıları öğretim programında belirtilen hedeflere
ulaşılması konusunda önemli bir rol oynar. Bu çalışma, üniversite hazırlık öğrencilerinin “yabancı
dil olarak İngilizce” kavramını ne şekilde algıladıklarını, yabancı dil olarak İngilizceye ilişkin
algılarının cinsiyet, İngilizce seviyeleri, bölümleri, lise okul türü, lise türü, lisede İngilizce hazırlık
eğitimi alıp almamaları ve yurt dışında bulunma değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğini
bağımsız kelime ilişkilendirme testi ile ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Araştırmada nitel
araştırma yöntemlerinden olgu bilim kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023
akademik yılında Yıldız Teknik Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu’nda İngilizce eğitimi alan
472 hazırlık öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmaya A1 kurundan 155, A2 kurundan 169, B1 kurundan
ise 148 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak demografik bilgi ölçeği ve kelime
ilişkilendirme testi kullanılmıştır. Veriler, içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir.
Anahtar kavrama verilen cevaplardan kodlara ve kategorilere ulaşılmış ve elde edilen bu kodlar ve
kategoriler ise frekans ve yüzde tabloları kullanılarak sunulmuştur. Öğrencilerin yabancı dil olarak
İngilizce algılarına yönelik 14 kategori belirlenmiştir: eğitim öğretim, turizm, olumlu ifadeler,
iletişim, sosyal medya, olumsuz ifadeler, İngilizce dersi, iş hayatı, ortak dil, sosyal hayat, maddiyat,
kültür sanat, tanınmış kişiler ve meslek. Anahtar kavrama verilen cevaplarla oluşturulan bu
kategorilerin çeşitliliği İngilizce algısının da çeşitliliğini göstermektedir.
Students' perceptions of English as a foreign language play an important role in achieving the goals
stated in the curriculum. This study aims to investigate how preparatory students perceive the concept
of "English as a foreign language" and whether their perceptions vary according to gender, English
proficiency levels, majors, types of high schools attended, types of schools (private-state), whether
they received English preparatory education at high school and their international exposure. This will
be done through an independent word association test. The research employed the qualitative
research method of phenomenology. The study group consists of 472 preparatory students who
received English language education at Yildiz Technical University School of Foreign Languages
during the academic year 2022-2023. 155 students from A1 level, 169 students from A2 level, and
148 students from B1 level participated in the study. Demographic information scale and word
association test were used as data collection tools in the research. The data were analyzed using the
content analysis method. Codes and categories were obtained from the responses given to the key
concept, and these codes and categories were presented using frequency and percentage tables. 14
categories were determined for students' perceptions of English as a foreign language: education,
tourism, positive expressions, communication, social media, negative expressions, English lesson,
business life, common language, social life, materiality, culture and arts, famous people and
profession. The diversity of these categories formed from the responses to the key concept also
demonstrates the diversity of the perception of English.