Okul Yöneticilerinin Öğretmenlerin Olumsuz Davranışlarına Yönelik Görüşleri


Katıtaş S.

OPUS Toplum Araştırmaları Dergisi, cilt.14, sa.20, ss.441-468, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 14 Sayı: 20
  • Basım Tarihi: 2019
  • Doi Numarası: 10.26466/opus.593581
  • Dergi Adı: OPUS Toplum Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM), Asos İndeks, Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.441-468
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Gelecek nesillerin yetiştirilmesinde önemli bir yere sahip olan öğretmenlerin farkında olarak ya da olmayarak yaptıkları bazı davranışlar öğrenciler üzerinde bir takım olumsuz etkiler bırakabilmektedir. Bu olumsuz etkiler öğretmenin mesleki anlamda yeterli donanıma sahip olmamasından, öğrencilerle etkili iletişim kuramamasından ya da sınıf yönetimini etkili bir şekilde sağlayamamasından kaynaklanabilmektedir. Alan yazın incelendiğinde olumlu öğretmen davranışlarına yönelik çok sayıda çalışmanın yapıldığı ancak olumsuz öğretmen davranışlarına yönelik yeterli sayıda çalışmanın bulunmadığı dikkat çekmektedir. Bu bağlamda, bu çalışmada okul yöneticilerinin görüşlerine göre ortaokul kurumlarında görev yapan öğretmenlerin olumsuz davranışlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 öğretim yılında Konya ilinde bulunan kamu ortaokullarında görev yapan dokuz okul yöneticisi oluşturmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde kartopu örnekleme ve maksimum çeşitlilik yöntemleri kullanılmıştır. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmış ve çalışmadan elde edilen bulgular ilgili alan yazın çerçevesinde tartışılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre, eğitim-öğretim süreçleri kapsamında öğrenci öğrenmelerini güçleştiren, sınıf yönetimi kapsamında öğrencilerin derse karşı motivasyonlarını, tutumlarını ve katılımlarını olumsuz yönde etkileyen, rehberlik kapsamında öğrencilerin olumsuz duygular yaşamalarına neden olan ve son olarak başarının değerlendirilmesi kapsamında öğrencilerin başarılarını tam olarak yansıtmalarını engelleyen davranışlar yöneticiler tarafından olumsuz öğretmen davranışları olarak ifade edilmiştir.

Some of the behaviors of the teachers who play an important role in the training of future generations, whether they are aware or not, may have some negative effects on the students. These negative effects may be due to the fact that the teacher is not professionally equipped, cannot communicate effectively with the students or does not provide classroom management effectively. When the literature is examined, it is noteworthy that there are many studies on positive teacher behaviors but there are not enough studies on negative teacher behaviors. In this context, in this study, it was aimed to determine the negative behaviors of teachers working in secondary schools according to the opinions of school principals. The study group of the research consists of nine school principals working in public secondary schools in Konya in 2017-2018 academic year. Snowball sampling and maximum diversity methods were used to determine the study group. Data were collected with a semi-structured interview form which was developed by the researcher. Content analysis technique was used in the analysis of the data and the findings obtained from the study were discussed within the framework of the relevant literature. According to the results obtained from the study, behaviors that make student learning difficult in the context of education-teaching processes, negatively affect students' motivation, attitudes and participation in classroom management, cause students to experience negative emotions within the scope of guidance and finally prevent students from fully reflecting their achievements in the context of assessment of achievement are expressed as negative teacher behaviors by the principals.