GEMİDEKİ MEVCUT YAPILARIN TİTREŞİM VE AKUSTİK AÇISINDAN OPTİMİZASYONU


Aşkar A. S., Korkmaz F. C.

10th International Congress on Engineering, Architecture and Design, 24 Aralık 2022, ss.438-445

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Sayfa Sayıları: ss.438-445
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Gürültü, hemen hemen her iş kolundaki ortak sorunların başında gelir. Özellikle otomotiv sanayisinde ve denizcilik sektöründe yolcu konforu, dizaynı etkileyen öncelikler listesinin başında yer almıştır. Gemilerde gürültü problemlerinin çözüm kaynağının tasarım aşamasında belirlenmesi, yapılacak olan basit yapısal tasarım değişiklikleriyle ileride ortaya çıkacak büyük titreşim sorunlarının önlenmesi sağlanabilmektedir. Gemilerde en önemli gürültü ve titreşim kaynakları ana makineler ve diğer yardımcı makinelerdir. Bu yüzden mümkün olduğunca az gürültü ve titreşim yayımı yapan makineleri üretmek oldukça önemlidir. Ancak sadece makinelerde yapılacak iyileştirmeler dışında yapısal konfigürasyonlar ile gürültü ve titreşim yayımı azaltılabilir. Bu amaçla bir geminin vibro-akustik açıdan yapısal değişikliklerin etkilerinin görülebilmesi maksadıyla, gemi makine dairesi konstrüksiyonuna ait lokal bir yapı modellenerek bu yapı üzerindeki yapısal elemanların boyutları değiştirilmesiyle 480 farklı konfigürasyon oluşturularak parametrik analizlere tabi tutulmuştur. Buna ek olarak makine gücü ve boyutunun yapıya olan etkisi incelenmesi için makinenin oluşturduğu yüklerde yapılan lineer ve logaritmik değişikliklerin yapıya olan etkisi incelenmesi için parametrik analize tabi tutulmuştur. Parametrik analizlerden alınan sonuçlar doğrultusunda geminin lokal vibro-akustik açıdan iyileştiren önlemlerin alınmasına katkı sağlayarak optimum tekne konstrüksiyon yapısına ait bilgi birikimi (know-how) elde edilmesi sağlanmıştır. ANSYS programında gemi konstrüksiyonunu temsilen seçilen gemi yapısı, gürültü/titreşim kaynak yükleri ile modellenerek 200-1000 Hz arasında gemiye ait yapısal titreşim ve sualtı akustik gürültü değerlerinin Sonlu Elemanlar Metodu (FEM) yöntemi ile tespit edilmesi sağlanacaktır. Yapısal elemanların farklı makine yükleri altında titreşim ve sualtı akustik gürültüsünün tespit edilmesi ve makine gürültüsünün yapıya olan etkisinin karşılaştırılması ve akabinde tekne konstrüksiyon yapısındaki etkileri analiz edilerek optimum akustik yapısal konstrüksiyonun sualtı akustik gürültüde azalım sağladığı gösterilmiştir.