VI. YILDIZ ULUSLARARASI SOSYAL BİLİMLER KONGRESİ, İstanbul, Türkiye, 12 - 13 Aralık 2019, ss.2140-2146
20. yüzyılın sonuna doğru ortaya çıkan internet hayatımızda köklü değişikliklere imza atan bir buluş olmuştur. Günümüzde ise hayatımızın vazgeçilmez unsurlarından biri haline gelmiştir. İnsanlar internet sayesinde neredeyse her konu hakkında saniyeler sürmeden pek çok veriye ulaşabilmektedir. İnternetle birlikte hayatımıza giren sosyal medya kavramı ise; kullanıcılar tarafından oluşturulan bilginin basit, anlık ve çift taraflı olarak paylaşılmasını ve ulaşılmasını sağlayan bir medya biçimidir. Günümüzde sosyal medya araçlarının kullanımı çok ciddi boyutlara ulaşmıştır ve çoğu insanı bağımlısı haline getirmiştir. Sosyal medya birçok kişi ve kurum tarafından aktif olarak kullanılmaktadır. Sosyal medya araçlarının kullanma maliyetinin düşük olması, erişiminin kolay olması, sürekli güncellenebilir olması ve kullanıcılarına herhangi bir sınırlama koymayıp herkese söz hakkı vermesi sebebiyle kullanıcıların en çok tercih ettiği mecralardan biri haline gelmiştir. İnsanlar sosyal medya araçlarını kullanarak fotoğraf, video ve her türlü bilgilerini hızlı bir şekilde paylaşabilmenin yanında bu araçlarla her türlü bilgiye anında ulaşabilmektedirler. Bu mecra, düşüncelerin paylaşılıp, bunlar üstünde tartışılıp yeni düşüncelerin geliştirilmesine de olanak sağlamıştır. İnternet ve sosyal medya pek çok olguyu değiştirmiş, hayatımıza pek çok yeni durum ve kavramın girmesini sağlamıştır. Değişen olgulardan biri de ebeveynlik tutumlarıdır. Bugün anne babalar ebeveynlik süreçlerinde sosyal medyayı sıklıkla kullanmaktadırlar. Bu çalışmanın amacı; 0-6 yaş çocuğa sahip anne babaların ebeveynlik süreçlerinde sosyal medyayı kullanma alışkanlıklarını incelemektir. Araştırma nitel bir araştırmadır ve nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni seçilerek yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 0-6 yaş aralığında çocukları olan 30 ebeveyn oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Bu kapsamda ebeveynlerle yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda ebeveynlerin çocuk yetiştirme sürecinde sosyal medyadan yoğun bir şekilde faydalandıkları bulgusuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Sosyal medya, ebeveynlik, erken çocukluk, alışkanlık, sosyal medya araçları