9. Uluslararası Mardin Artuklu Bilimsel Araştırmalar Konferansı, Mardin, Türkiye, 20 - 21 Ocak 2023, ss.199-200
Eğitim programı okuryazarlığı, öğrenme hedeflerinin hayata geçirilmesi için öğretmenlerin sahip olması
gereken becerilerden biridir. Öğretmenin eğitim programı ile ilişkili olarak hedef ve amaçları, konu alanını,
yöntem, materyal ve araçları, uygun öğrenme yaşantılarını seçme ve uygulaması ve bu süreci
değerlendirmesi gerekliliği yetişkin eğitimi için de oldukça önem arz etmektedir. Ancak özellikle yetişkin
eğitimi alanında çalışan öğretmenlerin ne düzeyde eğitim programı okuryazarı olduğu konusu araştırmalarda
yeterli düzeyde incelenmemiştir. Bu araştırmada, yetişkin eğitimi merkezlerinde çalışan eğitmenlerin eğitim
programı okuryazarlığı düzeylerini belirlemek ve bu düzeylerin yaş, branş, mesleki kıdem ve akademik
geçmiş gibi değişkenlere göre farklılaşma durumununun incelenmesi amaçlanmaktadır.
Bu araştırma, yetişkin eğitiminde görev alan eğitmenlerin eğitim programı okuryazarlığı düzeylerini
incelemek amacıyla gerçekleştirilen betimsel bir tarama çalışmasıdır.
Çalışmanın evrenini 2022-2023 eğitim öğretim yılında, İstanbul’un 35 ilçesinde bulunan, Milli Eğitim
Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü’ne bağlı olarak faaliyet gösteren yetişkin eğitim
merkezlerinde, farklı branşlarda görev yapan toplam 1204 öğretmen oluşturmaktadır. Evrenden elverişli
örneklem tekniği ile erişilebilen eğitmenler ile çalışma gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın amacı doğrultusunda,
örneklemdeki öğretmenlere araştırmacı tarafından çevrim içi ortamda, kişisel bilgi formu, Bolat (2017)
tarafından geliştirilen ‘Eğitim Programı Okuryazarlığı Ölçeği’ uygulanmıştır. Ölçekte “Okuma” (15) ve
“Yazma” (14) olarak 29 madde yer almaktadır. Ölçeğin Cronbach’s Alpha iç tutarlılık katsayısı 0,94’tür. Bu
değer okuma faktörü için 0,88, yazma faktörü için 0,91’dir. Ölçek toplam varyansın %43,54’ünü
açıklamaktadır.
Ölçek aracılığıyla toplanan verilerin analizinde yüzde, frekans ve normallik analizleri kullanılmıştır. Bu
bulgulara dayalı olarak SPSS21 istatistik programı aracılığıyla yüzde dağılım analizi yapılmış ve ANOVA
testi ile eğitim programı okuryazarlık düzeyinin çeşitli değişkenlere göre anlamlılıkları değerlendirilmiştir.
Araştırmada anlamlılık düzeyi en az .05, güven aralığı %95 olarak belirlenmiştir.
Araştırmanın amacı doğrultusunda aşağıdaki sorulara yönelik bulgular sunulacaktır:
1. Eğitmenlerin eğitim programı okuryazarlığı düzeyleri nedir?
2. Eğitmenlerin eğitim programı okuryazarlığı düzeyleri, branşlara göre anlamlı farklılık göstermekte midir?
3. Eğitmenlerin eğitim programı okuryazarlığı düzeyleri, pedagojik formasyon almış olma durumlarına göre
farklılık göstermekte midir?
4. Eğitmenlerin eğitim programı okuryazarlığı düzeyleri, mesleki kıdemlerine göre farklılık göstermekte
midir?