Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.9, no.1, pp.29-35, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
It can be said that experimental methods in
natural sciences lessons such as the Science course are effective in learning
by doing. Performing digital experiments with the new possibilities brought by
technology in school and classroom environments where experimentation
opportunities are limited due to the insufficiency or lack of laboratories in
terms of quality and quantity has emerged as an alternative solution. The aim
of this study is to investigate the effect of digital experiments used in
Primary School Science course on student achievement. For this purpose, it has
been compared whether there is a difference in terms of student achievement
between the current curriculum and the teaching with digital experiments in the
teaching of the "Effects of Force" subject of the 4th grade Science
course. A total of 20 fourth grade students, 10 experimental group and 10
control group, participated in the study. In the study, quasi-experimental
design with pretest-posttest control group was used to determine the effect of
digital experiments on students' academic achievement. The data of the research
were collected by the achievement test consisting of assessment and evaluation
questions in the MEB 4th grade textbook. While the current curriculum was
applied in the control group, a program consisting of digital experiments was
applied to the group in which the experimental study was conducted. The data
were analyzed with the t-test module of Microsoft Excel 365 application. In the
light of the findings, a significant difference was found between the
pre-experiment and post-experiment scores of the students in the experimental
and control groups. It has been concluded that digital experiments have an
effect on the academic success of students.
Keywords: Science education, digital experiment,
academic success
Fen Bilimleri dersi gibi doğa
bilimleri derslerinde deney yöntemlerin yaparak yaşayarak öğrenme süreçlerinde
etkili olduğu söylenebilir. Laboratuvarların nitelik ve nicelik olarak
yetersizliği veya yoksunluğu nedeniyle, deney yapma imkanlarının kısıtlı olduğu
okul ve sınıf ortamlarında, teknolojinin getirmiş olduğu yeni imkanlarla
dijital deneylerin gerçekleştirilmesi, alternatif bir çözüm olarak ortaya
çıkmıştır. Bu çalışmanın amacı, İlkokul Fen Bilimleri dersinde kullanılan
dijital deneylerin öğrenci başarısına etkisini araştırmaktır. Bu amaçla 4.
Sınıf Fen Bilimleri dersi ‘’Kuvvetin Etkileri’’ konusunun işlenmesinde, mevcut
öğretim programı ile dijital deneylerle öğretim arasında, öğrenci başarısı
açısından farklılık olup olmadığı karşılaştırılmıştır. Araştırmaya 10 deney
grubu, 10 da kontrol grubu olmak üzere toplam 20 dördüncü sınıf öğrencisi
katılmıştır. Çalışmada dijital deneylerin öğrencilerin akademik başarısındaki
etkisini belirleyebilmek için ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel
desen kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, MEB 4. sınıf ders kitabında ki
ölçme değerlendirme sorularından oluşan başarı testi ile toplanmıştır. Kontrol
grubunda mevcut öğretim programı uygulanırken, deneysel çalışmanın yapıldığı
gruba ise dijital deneylerden oluşan program uygulanmıştır. Veriler Microsoft
Excel 365 uygulamasının, t-testi modülü ile analiz edilmiştir. Bulgular
ışığında deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin deney öncesi ve sonrası
puanları arasında ise anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Dijital deneylerin,
öğrencilerin akademik başarısı üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Fen Bilimleri eğitimi, dijital
deney, akademik başarı