8. Yıldız Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, İstanbul, Türkiye, 23 - 24 Aralık 2021, cilt.1, ss.1-182
Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi
1980’lerden beri ülkemizde akademik olarak üzerinde çalışılan bir konu
olmuştur. Günümüzde çerçevesi daha da genişleyen bu alanda, ders malzemesi
olarak birçok seçeneğin bulunmasının yanı sıra farklı yaklaşımlar ve projelerle
yeni açılımlar da yapılmaktadır. Bu bildiri, Cornell
Üniversitesi’nin yürütücülüğünde çalışmakta olduğumuz Using
Turkish Caricatures as a Way of Teaching Language (Türkçe Öğretiminde
Karikatürlerin Kullanımı) projesi hakkındadır.
Proje, Türk dilini, Türk kültürü üzerinden
karikatürlerle öğretmeyi amaçlamaktadır. Dil ve kültür arasındaki ilişki ve
bütünlük düşünüldüğünde dil öğretiminin aynı zamanda bir kültür aktarımı olduğu
ve kültür aktarımı olmadan dilsel anlamda yetkinlik kazanılamayacağı
bilindiğinden dili, kültür üzerinden sunmak ayrı bir önem arz etmektedir. Karikatürlerin toplumda olup bitenlerin özeti olduğu
düşünülürse Türk kültürünün çeşitli yönlerini, nasıl oluştuğunu ve nasıl
değiştiğini anlamak için kaynak görevi üstlendikleri açıkça görülebilir.
Söz konusu projede, içlerinde karikatür bulunan
Cumhuriyet öncesine ait 4, Cumhuriyet sonrasına ait 8 olmak üzere toplamda 12 adet
gazete ve dergi kaynak olarak belirlenmiştir. Kaynakların seçimi, Cumhuriyet
öncesine ait olanların tamamı gazete, Cumhuriyet sonrasına ait olanların ikisi
gazete altısı dergi olacak şekilde içeriklerine göre sınıflandırılmıştır. Kaynak taramasında izlenen yol, Cumhuriyet öncesine ait olanlar için geçmişten
günümüze, Cumhuriyet sonrasına ait olanlar için ise günümüzden geçmişe doğrudur
En azı iki aylık en çoğu iki yıllık bir zaman dilimini kapsayan kaynakların
taraması kendi içinde ikişer aşamadan oluşan üç bölümde tamamlanmıştır.
Kaynaklardan elde edilen karikatürler tasnif edilirken günlük hayatta öğrenicinin
karşısına sıklıkla çıkabilecek soyut ve somut, konu ve kavramlar 35 alt başlık halinde
belirlenmiş, bu başlıklar “Sosyal Hayat, Tarihi Olaylar, Şehirler ve İlişkiler”
olarak daha geniş kapsamlı dört ana başlık altında toplanmıştır. Projede belirlenen
başlıklarla ilgisi ve güncel hayata uygunluğu açısından ağırlıklı olarak Cumhuriyet
sonrası karikatürlere yer verilmiş, bu bağlamda 10 farklı karikatüristin ilgili
başlıklar altındaki çizimlerinden yararlanılmıştır. Projede elde edilen
sonuçlara uygun olduğu tespit edilen karikatürler hâlihazırda bir yayın haline
getirilmiş ve basılma aşamasındadır.