Istanbul Journal of Social Sciences, sa.34, ss.23-41, 2022 (Hakemli Dergi)
20. yüzyılın ortalarına doğru ortaya çıkan yapay zeka kavramı insan öğreniminin simülasyonuna odaklanan
çabaları tanımlamaktadır. Günümüze kadar uzanan süreçte yaşanan teknolojik gelişmeler yapay zekayı
sektördeki uygulayıcılar ve akademideki araştırmacılar için daha önemli bir alan haline getirmiştir. Yapay
zekanın farklı sektör ve disiplinlerde giderek önem kazanması, yapay zeka kapsamında gerçekleştirilen çalışma
sayısını da arttırmıştır. Bu çalışmada ise pazarlama kapsamında gerçekleştirilen yapay zeka çalışmaları
incelenerek, çalışmalara yönelik kapsamlı bir çerçeve oluşturmak amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda
Web of Science veri tabanında, konusunda “marketing” ve “artificial intelligence” anahtar kelimeleri birlikte yer
alan 437 makale seçilerek R programı yardımıyla analiz edilmiştir. Analiz sonucunda pazarlama literatüründe
yer alan yapay zeka uygulamalarına ilişkin geçmiş çalışmalar incelenmiş, gelecekte yapılabilecek çalışmalara
ilişkin yol haritası çizilmiştir.
The concept of artificial intelligence, which emerged towards the middle of the 20th century, describes efforts
focused on the simulation of human learning. Technological developments in the process until today have made
artificial intelligence a more important field for practitioners in the industry and researchers in academia. The
increasing importance of artificial intelligence in different sectors and disciplines has increased the number of
studies carried out within the scope of artificial intelligence. In this study, it is aimed to create a comprehensive
framework for the studies by examining the artificial intelligence studies carried out within the scope of
marketing. In accordance with this purpose in the Web of Science database, 437 articles with the keywords
"marketing" and "artificial intelligence" together were selected and analyzed with the help of the R program. As
a result of the analysis, past studies on artificial intelligence applications in the marketing literature were
examined and a roadmap for future studies was drawn.