Bilim ve Sanat Merkezi Öğrencilerinin Coğrafya Projeleri Hazırlama Deneyimleri


Creative Commons License

Hayır Kanat M.

ASES IV. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi, Giresun, Türkiye, 28 - 30 Nisan 2023, cilt.1, ss.299-300

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Giresun
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.299-300
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ülkelerin kalkınmasında etkili olan birçok kaynak vardır. Bu kaynakların en önemlilerinden birisi de beşeri kaynakların içinde bulunan üstün zekâlı ve yetenekli bireylerdir. Bu bireyler, diğer bireylere göre farklı özelliklere sahip olduklarından dolayı farklı bir gelişim göstermektedirler. Bu nedenle eğitim dönemlerinde farklı bir eğitim programına ve ortamına ihtiyaç duyarlar. Türkiye’de devlet bünyesinde bu çocukların eğitimi için kurulan ve her geçen gün yaygınlaşan Bilim ve Sanat Merkezleri (BİLSEM) bulunmaktadır. Bu merkezler proje bazlı eğitimin yaygınlıkla uygulandığı eğitim kurumlarıdır. Bu çalışmanın amacı bu kurumlarda eğitim gören üstün zekâlı ve yetenekli bireylerin coğrafya alanında hazırladıkları proje çalışmaları hakkındaki deneyimlerini ve görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Farklı bilim alanı ile ilgili yapılmış ve BİLSEM projelerine odaklanmış araştırmalar mevcuttur. Fakat coğrafya alanı ile ilgili alan yazında boşluk bulunmaktadır. Bu araştırma ile literatürdeki bu boşluk doldurulmaya çalışılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmış ve elde edilen veriler fenomolojik desen kullanılarak içerik analizine tabi tutulmuştur. Örneklem grubu amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenmiş ve İstanbul’daki BİLSEM’lerde eğitim gören ve coğrafya projesi hazırlama deneyimi olan 10 öğrencidir. Öğrenciler ile proje hazırlama süreci öncesi, süreci ve sonrası olmak üzere toplam 30 görüşme yapılmıştır. Görüşmeler sonucunda proje hazırlama sürecinin öğrencilere önemli katkılar sağladığı, danışman öğretmenlerin süreçte etkili oldukları, üniversitelerin BİLSEM’lere yeterince destek sağlamadığı ve öğrencilerin yaptıkları çalışmalarla ülkenin ve milletin ihtiyaçlarını karşılamak için gayret ettikleri ve var olan bazı sorunları bu şekilde çözmek istedikleri şeklinde sonuçlara varılmıştır. Bununla beraber öğrencilerin orijinal proje konusu belirlemekte zorlandıkları, kurum dışından yeterince destek alamadıkları ve maddi desteğe ihtiyaç duydukları, ailelerin çocuklara maddi ve manevi destek sundukları, araştırma ortamında bazı araç ve gereçlerin olmadığı veya eksik olduğu sonucuna da varılmıştır.

Anahtar kelimeler: Coğrafya Projesi, Üstün Zekâlı Çocuk, Bilim ve Sanat Merkezi, İstanbul