Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.20, sa.2, ss.23-34, 2013 (Hakemli Dergi)
Ülkemizde Internet’e erişim için oldukça sık kullanılan Internet kafelerin 15 yaşından
küçüklerce kullanımı yasayla kısıtlanmıştır. Diğer yandan Internet kafeler söz konusu
yaş sınırlarının içinde kalan ilköğretim öğrencilerinin bir hayli ilgi gösterdikleri
ortamlardır. Öğrencilerin bu mekânları, evlerdeki bilgisayar ve Internet teknolojileri
(BIT) imkânlarının arttığı son yıllarda hangi amaçlarla kullandıklarını, bu amaçlar
üzerinde cinsiyetin etkisini ve Internet kafeye devam konusunda ebeveyn kontrolünü
anlamak amacıyla bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Bu betimsel çalışmada İstanbul’un
dört farklı ilçesinden 90 ilköğretim öğrencisine Internet kafelerde ulaşılmıştır. Yaşları
11 ilâ 14 arasında değişen öğrencilere kafelere devam etme sebepleri, evlerindeki BIT
imkânları, ailelerinin kafelere devam etmeleriyle ilgili kısıtlamaları ve öğrencilerin
okul başarıları hakkında sorular yöneltilmiş, toplanan veriler üzerinde yüzde, frekans
ve ki-kare analizleri gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre Internet kafeye
devam eden öğrenciler; evinde bilgisayar olan, evden Internet’e erişim oranı %75’te
kalan, dörtte üçü erkek, okul başarısını yüksek ya da orta olarak tanımlayan, paket
yazılımların kullanımı konusunda önemli boyutta eksiklikleri olan, ailesini Internet
kafeye gittiğinden haberdar eden, Internet kafe konusunda bir ya da birkaç kuralla
sınırlandırılan öğrencilerdir. Öğrencilerin Internet kafe kullanımlarında gerek okul
ve derslere yönelik gerekse eğlence ve iletişime yönelik amaçlar gözlenmiştir. Ancak
bu amaçlardan eğlenceye yönelik Internet kafe kullanımı (oyun oynama, film izleme)
erkek öğrenciler lehinde anlamlı farklılık göstermektedir. Araştırma bulguları daha
yoğun aile denetimi beyan eden öğrencilerin okul başarıları üzerinde Internet kafenin
olumlu etkisi olduğunu düşündüklerini göstermektedir.