X. TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi, Prizren, Kosova, 11 - 13 Temmuz 2024, ss.1
Depremzede beliren yetişkinlerde gelişim görevlerini tamamlayabilme süreçlerinde algıladıkları stres, psikolojik sağlamlık düzeyleri ve mental iyi oluşları arasında ilişkiler incelenmiştir. Çalışmanın örneklemine, uygun örnekleme ve ölçüt örnekleme yöntemleri kullanılarak ulaşılmıştır. Katılımcıların çalışmaya katılma ölçütü 18 yaşından büyük üniversite öğrencisi olmak ve depremzede olmak olarak belirlenmiştir. Araştırma 285 kişi katılmıştır. Araştırmada Google form yöntemi ile veri toplanmıştır. Veri toplama sürecinde veri toplama araçları olarak kişisel bilgi formu, Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği, Algılanan Stres Ölçeği ve Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre medeni duruma göre bütün değişkenlerde anlamlı farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu bulguya dayanarak beliren yetişkinlerin temel gelişim görevlerini sağlama süreçlerinde mevcut romantik ilişkilerin deprem gibi afetler karşısında bir koruyucu faktör oluşturmadığı sonucuna ulaşılabilir. Araştırmanın bir diğer bulgusunda ise eğitim durumuna göre mental iyi oluş bütün değişkenlerde anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Lisansüstü öğrenciler daha fazla stres hissederken aynı zamanda daha fazla psikolojik sağlamlık özelliği göstermektedirler. Bu noktada akademik faaliyetler içerisinde bulunmak beliren yetişkinler için bir koruyucu faktör haline geldiği düşünülebilir. Araştırmada yapılan korelasyon analizi sonuçlarına göre ise değişkenler ve alt boyutları arasında çeşitli düzeylerde anlamlı ilişkiler tespit edilmiş ve tartışılmıştır. Araştırmada ayrıca yapılan regresyon analizi sonuçlarına göre de anlamlı yordayıcılar tespit edilmiş ve literatür kapsamında tartışılmıştır. Araştırmadan elde edilen bu bulguların kriz, afet gibi stres ve kaygı yaratan durumlar karşısında koruyucu faktörlerin ne ölçüde işe yarayabileceği konusunda bir kaynak oluşturabileceği düşünülmektedir.