YTU Grad Colloquium'24, İstanbul, Türkiye, 30 Temmuz 2024, ss.30, (Özet Bildiri)
Çalışan bağlılığı, şirketlerin gelişimi ve sürdürülebilirliği için kritik bir öneme sahiptir. Çalışma ortamında memnun ve mutlu olan bir çalışan, işten ayrılmayı düşünmeyeceği için işine daha sıkı bağlanacak ve şirketine daha fazla katkıda bulunacaktır. Bu çalışmanın amacı, çalışan bağlılığını ve memnuniyetini analiz etmek; işgücü dinamikleri hakkında derinlemesine içgörüler sağlamak ve iyileştirme stratejileri geliştirmek için odaklanılacak alanları makine öğrenmesi yöntemlerini ile keşfetmektir. Çalışmada, farklı sektörlerdeki şirketlerin çalışanlarının bağlılığını etkileyen faktörleri analiz etmek amacıyla çeşitli öznitelik seçimi yöntemleri kullanılmıştır. Veri seti, bağımsız bir araştırma şirketinde “Çalışan Bağlılığı ve Deneyimi Araştırması”na katılan 13 farklı sektördeki şirketlerin çalışan verilerini içermektedir. Çalışmanın amacına uygun olarak veri setine yönelik olarak modelden bağımsız ve modele bağımlı çalışan yöntemlerle öznitelik önemleri belirlenmiş ve bu önemlere göre öznitelikler seçilmiştir. Makine Öğrenmesi yöntemi olarak k-En Yakın Komşu (k-NN) algoritması kullanılmış ve modelin performansı ortalama kare hata ile değerlendirilmiştir. k-NN modelinin tahminlerine dayalı olarak özellik önemleri hesaplanırken modelden bağımsız çalışan shapley additive explanations, permütasyon özellik önemi, spearman korelasyon ve relieff yöntemleri ile modele bağımlı çalışan least absolute shrinkage and selection operatör, recursive feature elimination, rasgele orman ve gradyan artırma öznitelik önemi yöntemleri kullanılmıştır. Bu yöntemler ile elde edilen önemli özniteliklerin kullanılması ile oluşan model performansı ile tüm özniteliklerin kullanılması ile oluşan performans karşılaştırılmıştır. Böylece öznitelik önemlerine bağlı olarak seçilecek özniteliklerin model performansı üzerindeki etkisi görülmüş olacaktır. Ayrıca, her bir yöntemle elde edilen öznitelik önemleri, sektör bazında değerlendirilerek tüm sektörler için kapsamlı bir analiz yapılmıştır. Bu analiz, çalışan bağlılığını etkileyen önemli faktörleri belirlemek ve sektörler arası farklılıkları anlamak için güçlü bir yaklaşım sunmaktadır. Sonuçlar, sektörel bazda çalışan bağlılığını artırmak için stratejik kararlar alınmasına yardımcı olacaktır.