International Social Sciences Studies Journal, cilt.5, sa.30, ss.674-684, 2019 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma postmodern edebiyatla birlikte geniş bir uygulama alanına açılan tarihsel üstkurmaca yönteminin fotoğraf pratiğine
yansımasını ve örnek uygulamalarını incelemek üzerine yoğunlaşmıştır. Edebiyat ve film alanında örneklerini sıklıkla görmüş
olduğumuz tarihsel üstkurmaca, özellikle bellek çalışmaları çerçevesinde yeniden ele alındığında fotoğrafın bu alanda belleği ya da
tarihi yeniden oluşturma gibi stratejilerde kullanıldığı görülebilmektedir. Temsil krizi ve postkolonyal eleştiri ile birlikte öznel
anlatıların çoğaldığı sanatsal çalışmalarda, yeniden canlandırma (re-enactment), yeniden kurgulama (re-construct) ve yeniden
fotoğraflama (re-photograph) gibi müdahalelere olan elverişliliği sayesinde sıklıkla tarihsel üst kurmaca içerisinde
kullanılmaktadır. Çalışma, bu bağlamda aynı zamanda fotoğrafın gerçeklik söyleminin tarihsel üst kurmaca ile nasıl değiştiğini ve
hangi temsil yöntemlerinde nasıl kullanıldığını da incelemektedir.
Anahtar Kelimeler: Tarihsel üstkurmaca, fotoğraf, yeni tarihselcilik, özdüşünümsellik.
This study focuses on the reflection of historical metafiction method to the photography practice and its sample works which is
opened to a wide field of application with the help of postmodern literature. When the historical metafiction, which we have seen in
the field of literature and film, is taken into consideration in the context of memory studies, it can be seen that photography is used
in strategies such as memory or historical reconstruction in this area. In artistic studies, where subjective narratives have grown,
along with the crisis of representation and postcolonial criticism, the photograph is often used in historical metafiction, due to the
availability of techniques such as re-enactment, re-constructing and re-photographing. In this context, the study also examines how
photography's discourse of reality has changed with historical metafiction and how it is used in the methods of representation
techniques.
Keywords: Historical metafiction, photography, new historicism, self-reflexivity.