Mühendislikte Bilgisayar Uygulamaları ve Teknolojik Gelişmeler Sempozyumu, Ankara, Türkiye, 22 - 23 Aralık 2023, ss.1-8
Bluetooth
sensörler, yüksek kapsama alanına sahip olup, çok sayıda kimlik (ID) verisine
ulaşmalarına rağmen, taşıt ve kişi türlerini bütünsel bir küme olarak
algılarken, aralarında filtreleme yapamamaktadırlar. Bu çalışmanın amacı,
bluetooth sensörlerden toplanan ve çeşitli başlangıç - bitiş (O-D) noktaları
arasında konumlanmış ham verilerin, taşıt ve kişi şeklinde sadeleştirilerek
ayrıştırılması ve dağılım oranlarının bulunmasıdır. Verimli bir O-D matrisi
oluşturulması için, bunun dayandığı kural tabanı belirlenmiştir. Bu çalışmada
verileri ayrıştırmak (veri gürültüsünü azaltmak) için sunulan filtreleme
algoritması Basit Hareketli Ortalama (SMA) ile Eşik (Threshold) modellerine
dayanır. Veriler PYTHON yazılım dili kullanarak ayrıştırılmıştır. Çalışma alanı
İstanbul Tarihi Yarımada Trafik Kordon Bölgesi olarak ele alınmış, bölgedeki 39
adet sensör verisi kullanılmıştır. Ayrıştırma algoritmasının çalıştırılması ve belirli
kabuller çerçevesinde, ham veri kütlesindeki kişilere ait kimlik adresi oranının
%71,68, taşıtlara ait kimlik adresi oranların ise %28,32 olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: O-D Matrisi, AUS, Bluetooth Sensör, Zaman
Serisi Analizi Modelleri, İstanbul Tarihi Yarımada
Although
Bluetooth sensors have high coverage and access to a large amount of ID data,
they cannot filter between vehicle and person types while detecting them as a
holistic set. This study aims to simplify the raw data collected from Bluetooth
sensors between various origin-destination (O-D) points in vehicles and persons
and find their distribution ratios. In order to create an efficient O-D matrix,
the rule base on which it is based is determined. The filtering algorithm
presented in this study to separate the data (reduce data noise) is based on
Simple Moving Average (SMA) and Threshold models. The data is decomposed using
the PYTHON software language. The study area was taken as the Istanbul Historic
Peninsula Traffic Cordon Zone, and 39 sensor data were used. By running the
parsing algorithm and within the framework of certain assumptions, it was
determined that the proportion of identification addresses of people in the raw
data mass was 71.68%, and the proportion of identification addresses of
vehicles was 28.32%.
Keywords: O-D Matrix, ITS, Bluetooth Sensor, Time Series
Analysis Models, Istanbul Historical Peninsula