PEJOSS Premium E-Journal of Social Sciences, cilt.7, sa.29 Ekim 100. Yıl Özel Sayısı, ss.69-74, 2023 (Hakemli Dergi)
Mark Rothko’nun St. Thomas Şapeli için yaptığı resimler Soyut dışavurumcu sanatta estetik deneyim açısından önemli bir yere sahiptir. Rothko, şapel için yaptığı eserlerde tamamen içsel dünyaya yöneldiği ve öznenin benlik kavramına ilişkin ruhsal gerçekliğine yoğunlaştığı görülmektedir. Şapelin iç mekânında öznenin yapıt karşısında yaşadığı estetik deneyim, onun kendi varoluşu ve dünya içindekikonumuyla bir yüzleşme biçimini yansıtmaktadır. Yaşadığı estetik deneyimde özne, her dine ve inanca yer veren ortak bir mekânda biçimden ve nesneden yoksun yapıtlar karşında boşluk ve hiçlik algısında kendi gerçekliğine dönüşyapar. Resimler karşısında hissedilen şey, acı, ıstırap, hüzün, özlem gibi trajik duygu birikimlerinin bir boşalması sonucu yaşanan duygusal deneyim farklı bir bilinçlenmenin de yolunu açar. İçe dönük bir aydınlanma biçimi olan bu deneyimler anlık yaşanan fakat etkisi güçlü bir bilinçlenmeyi de beraberinde getirmektedir. Rothko’nun şapel içindeki eserlerinin yarattığı bu deneyim ve bilinçlenme soyut dışavurumcu sanatın en üst düzeyde yapılmış örneklerinden biridir.
Mark Rothko’s St. The paintings he made for the Thomas Chapel have an important place in terms of aesthetic experience in Abstract Expressionist art. In the works he made for the chapel, Rothko seems to focus entirely on theinner world and concentrate on the spiritual reality of the subject’s self-concept. The aesthetic experience of the subject in front of the work in the interior of the chapel reflects a form of confrontation with his own existence and his position in the world. In his aesthetic experience, the subject returns to his own reality in the perception of emptiness and nothingness in the face of works devoid of form and object in a common space that accommodates all religions and beliefs. What is felt in front ofthe paintings, the emotional experience experienced as a result of the discharge of tragic emotional accumulations such as pain, suffering, sadness and longing, paves the way for a different awareness. These experiences, which are a form of introverted enlightenment, bring about a momentary but powerful awareness. This experience and awareness created by Rothko's works in the chapel is one of the highest-level examples of abstract expressionist art.