Pegem Journal of Education and Instruction, sa.11, ss.27-31, 2021 (Scopus)
Bu
çalışmanın amacı yabancı dil eğitimi bölümü hazırlık programını Patton’ın
Yararlanma Odaklı Program değerlendirme modeli kapsamında incelemektir.
Özellikle, programın olumlu, olumsuz ve geliştirmeye açık yönleri ve programın
öğrencilerin genel İngilizce yeterliliklerine katkı sağlayıp sağlamadığı
araştırılmıştır. Bu kapsamda, çalışmaya 77 hazırlık öğrencisi (38 ilk yıl 39
ikinci yıl olmak üzere) ve beş öğretim elemanı katılmıştır. Veri yüz yüze
görüşme, İngilizce yeterlilik sınavı ve Nominal grup tekniği ile toplanmıştır.
Çalışmanın sonunda hem öğrenciler hem de öğretim elemanları programın genel
İngilizce yeterliliğine katkı sağladığını belirtmiştir. Ayrıca bu sonuç iki
ardışık yılda yapılan İngilizce yeterlilik sınavının (CAE) karşılaştırılarak
istatistiki olarak anlamlı farklar vermesi ile de doğrulanmıştır. Ek olarak,
dört dil becerisinin ayrı ayrı öğretilmesi, bireyselleştirilmiş eğitim
eksikliği ve teknik yetersizlikler geliştirilmesi gereken alanlar olarak
belirtilmiştir. İÖYS yerine süreç odaklı bir değerlendirme sisteminin
getirilmesi, güncel ve içerik olarak öğretmenlik mesleğiyle ilgili
materyallerin kullanılması ve tam donanımlı dinleme laboratuvarı gibi
iyileştirici öneriler sunulmuştur. Sonuç olarak, diğer birçok olumlu etkinin
yanında bu çalışma ilk yıl öğretim elemanı ve öğrencilerin birlikte katkı
sağladıkları program ile ilgili yapılan değerlendirmelerinin ikinci yılda
öğrencilerin akademik başarılarına pozitif bir şekilde yansıdığını
göstermektedir.
The aim of the current study is to evaluate a
preparatory program of a foreign language teaching department longitudinally
via Patton’s Utilization Focused Program Evaluation. More specifically, the
study scrutinizes the pros, cons and aspects to be improved in the program, and
whether the program contributes to overall English proficiency in two
subsequent years. As for the aims of the study 77 students (38 in the first and
39 in the second year) and five instructors were recruited. Data were collected
via interviews, English Proficiency tests (i.e., CAE) as pre and posttests in
each year and lastly Nominal Group Technique. At the end of the study, both
students and instructors confirmed that the program contributed to students’
overall English proficiency, which was also supported by the statistically
significant difference in comparison of İÖYS results in two years. Moreover, it
was found out that some aspects need modifications such as teaching four skills
in an isolated way, lacking individualized learning, and technical
inadequacies. Some agreed remedies for the program as follow: process
evaluation instead of İÖYS exams, up-to-date and content relevant teaching
materials and a fully equipped listening lab. All in all, in addition to many
other positive aspects, the study reveals that evaluation that was carried out
in the first year involving both students and instructors contributed to
students’ overall gain in the program in the second year.