İDİL, no.73, pp.232-243, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Bu çalışmada kuramsal olarak sanatsal yaratı sürecini etkileyen faktörler, sanatsal yaratım sürecinin iç dinamikleri ve
psikomotor alan basamaklarının en üst aşaması olan yaratma basamağının gerekleri üzerinden bağlama müziğine dair
bir sınıflama yöntemi oluşturulması amaçlanmıştır. Çalgı icrası, bilişsel ve duyuşsal alanla da ilişkili olmasına rağmen
ağırlıklı olarak psikomotor alan içerisinde gerçekleşmektedir. Bu sebeple çalışma kuramsal açıdan psikomotor alan
basamaklarından yaratma basamağının gerekleri üzeriden yapılandırılmıştır ve davranışçı kuram temellidir. Çalgısal
bağlama müziği diğer tüm dünya çalgıları gibi icra özellikleri bakımından dönemsel eğilimlere göre şekil almıştır.
Geleneksel müziklerin kaynak olarak alındındığı bu alanda icracıların geleneksel müzikler üzerinde yaptıkları icra
yeniliklerinin yanında yeni çalgısal eserlerin üretilmesiyle çalgısal literatür genişlemiş ve her iki üretim biçimiyle
ortaya çıkan eserlerin yeni bir sanatsal yaratı olup olmadığına ilişkin bir değerlendirme yöntemi ihtiyacı doğmuştur.
Çalgısal yaratı tiplerinin nasıl sınıflandırılacağına dair yapılan bu çalışmanın çalgısal bağlama eserlerinin sınıflanması
ve yeni yaratıların çalgı literatüründeki konumunun tanımlanması bakımından da alana katkı sağlayacağı
düşünülmektedir.