MILLI EGITIM, cilt.50, sa.1, ss.743-763, 2021 (Scopus)
Türkiye, göç hareketlerinin yoğun olarak yaşandığı bir coğrafyada yer
almaktadır. Bu bağlamda göç olgusunu siyasi, sosyal, kültürel ve ekonomik yönden öğrencilere aktarmak, sebep ve sonuçlarını ifade etmek açısından göç eğitimi
büyük önem arz etmektedir. Göç gibi kritik konuların anlatımında geleneksel
yaklaşımların kullanımı yerine okul çağında bulunan yaş gruplarının ilgisini çekebilecek materyal kullanımı oldukça önem taşımaktadır. Bu nedenle farklı duyulara hitap ederek çoklu öğrenme ortamı sağlamasının yanında göç kavramının
bu yönleriyle irdelenmesi açısından materyaller önemli yardımcı kaynaklardır.
Bu önemli materyallerden biri de eğitici çizgi romanlardır. Dünyanın dokuzuncu büyük sanatı olarak ifade edilen çizgi romanlar; yazının görsellerle birlikte
kullanılması, çizimleri, renkleri ve tasarımıyla dikkat çekmesi, okuyucuya daha
fazla yorumda bulunma ve empati kurma olanağı tanıması açısından önemli
materyallerdir. Eğitim-öğretim ortamında farklı konuların aktarılmasında çizgi romanlar, ilgi çekici kaynaklar olarak gösterilmektedir. Bu amaçla; göç gibi
toplumsal bir konuyu farklı yönleriyle aktarmak, bu konuda istenen değer ve
tutumları kazandırmaya çalışmak amacıyla eğitici bir çizgi roman tasarlanmıştır. Çizgi romanın konusu; Türklerin 1989 yılında, Bulgaristan’dan Türkiye’ye
yaşadığı zorunlu göçü içermektedir. Çizgi romanın senaryosu oluşturulurken o
tarihte göçü yaşayan 5 kişiyle görüşülmüş ve çizgi romanın oluşturulmasında
kişilerin anılarından da yararlanılmaya çalışılmıştır. Pixton isimli Web 2.0 aracı
ile dijital ortamda tasarlanan çizgi roman materyali, 94 kareden oluşmaktadır.
Hazırlanan çizgi roman materyalinin göç öğretimi çalışmalarına katkı sağlaması
hedeflenmekte ve çizgi romanın hem göç olgusuna hem de 1989 göçünde yaşananlara ilişkin farkındalık oluşturması beklenmektedir
Turkey is located in a geography where migration movements are intense.
In this context, migration education is of great importance in terms of conveying
the phenomenon of migration to students in political, social, cultural and economic aspects and expressing its causes and consequences. It is very important
to use materials that can attract the attention of school age groups instead of
using traditional approaches in the narrative of critical issues such as migration.
For this reason, besides providing a multi-learning environment by appealing
to different senses, the materials are important auxiliary resources in terms of
examining the concept of migration with these aspects. One of these important
materials is educational comics. Comics, which are expressed as the ninth greatest art of the world; These are important materials in terms of using the text with
the visuals, drawing attention with its drawings, colors and design, and giving
the reader the opportunity to make more comments and empathize. Comics are
shown as interesting resources in the transfer of different subjects in the educational environment. For this purpose; An educational comic book was designed in
order to convey a social issue such as migration with different aspects and to try
to gain the desired values and attitudes in this regard. The subject of the comic;
It includes the forced migration of Turks from Bulgaria to Turkey in 1989. While
creating the scenario of the comic, 5 people who had migrated at that time were
interviewed and the memories of the people were tried to be used in the creation
of the comic. The comic book material, designed in digital environment with the
Web 2.0 tool called Pixton, consists of 94 frames. It is aimed that the prepared comic book material will contribute to migration teaching studies and it is expected
that the comic will raise awareness about both the phenomenon of migration and
what happened in the 1989 migration.