Sorumluluk Duygusu–Davranışına ve Sosyal-Duygusal Öğrenmeye Göre Ergenlerin Sosyal Medya Bağımlılığı ve Mutluluk Düzeylerinin İncelenmesi


Creative Commons License

Akdemir Altınsoy M., Yüksel Şahin F.

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi-IBAD Journal of Social Science, cilt.18, ss.18-39, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

Sosyal medya kullanımı sosyalleşme sürecinde önemli bir yere sahip olduğundan, ergenler arasında kullanımı oldukça yoğundur. Mutluluk ise ruh sağlığının en önemli kriterlerinden birisidir. Ergenlerin yaşamlarından memnun olmaları mutlu olmalarına olumlu katkıları getirecektir. Bu nedenle ergenlerin sosyal medya kullanımlarının ve mutluluk düzeylerinin araştırılması önemlidir. Araştırmada ergenlerin sosyal medya bağımlılığı ve mutluluk düzeylerinin, sorumluluk duygusuna-davranışına ve sosyal-duygusal öğrenmesine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, betimsel yöntemle yapılmış olan kesitsel bir tarama çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul'daki özel ve devlet ortaokullarına devam eden 505 gönüllü ergen oluşturmuştur. Araştırma verilerini toplamak için “Sorumluluk Duygusu ve Davranışı Ölçeği”, “Sosyal ve Duygusal Öğrenme Ölçeği”, “Ergenler İçin Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği” ve “Mutluluk Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi MANOVA-Pillai’s Trace Testi ile yapılmıştır. Eta kare etki büyüklüğü değerleri de hesaplanmıştır. Araştırmanın sonucunda, sorumluluk duygusu-davranışı ile sosyalduygusal öğrenme düzeyi yüksek olan ergenlerin sosyal medya bağımlılığı düzeyi düşük; mutluluk düzeyleri ise yüksek bulunmuştur. Araştırma bulguları tartışılmış ve çeşitli öneriler sunulmuştur.

Anahtar kelimeler: Sorumluluk Duygusu-Davranışı, Sosyal-Duygusal Öğrenme, Sosyal Medya Bağımlılığı, Mutluluk, Ergen