TÜYAK2013-Yangın ve Güvenlik Sempozyumu ve Sergisi, İstanbul, Türkiye, 14 - 15 Kasım 2013, ss.1-9
ÖZET
2013 yılı ilk yarı verilerine göre, Türkiye’deki 17,44 milyon motorlu kara taşıtının, 8,92 milyonu (%51) otomobillerden meydana gelmekte olup; bunların da yaklaşık 3,68 milyonu (%41,3) sıvılaştırılmış petrol gazı (LPG) kullanmaktadır. Otomobillerde LPG kullanımı son on yılda 1,8 kat artmıştır. Bu düzeylerdeki alternatif yakıt kullanıma karşılık, söz konusu taşıtlar, hem TS 9881 (Araç Park Yerleri - Sınıflandırma, Yapım ve İşletme Kuralları, 1999)’e göre, hem AİTM (Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelik, 2008)’ye göre hem de Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik (2007)’e göre kapalı otoparkları kullanamamaktadırlar. Sonuçta bu durum, taşıtların uygun park yeri için arama sürelerini arttırmakta, yol kenarlarında ve kaldırımlarda otopark probleminin büyümesine ve yollarda tıkanıklık etkisinin artmasına sebep olmaktadır. Son yıllarda gerçekleştirilen çalışmalarla, başta Avrupa olmak üzere, çeşitli ülkelerde ECE R67-01 ve ECE R115 normlarının/regülasyonlarının gereklerine uygun LPG dönüşümleri yapılmış taşıtların, ilgili egzoz emisyon detektörlerine ve cebri havalandırmaya sahip kapalı otoparklara park etmelerine izin verilmektedir. Ülkemizde de LPG’li otomobillerin yol dışı kapalı otoparklardan daha etkin bir şekilde yararlanması için bazı düzenlemelerin ve çalışmaların yapılması gerekmektedir. Bu çalışmada LPG yakıtlı taşıtların kapalı otoparkları emniyetli kullanımı konusu ayrıntılı olarak incelenip, ülkemizde yapılabilecek düzenlemeler ve çalışmalar için öneriler sunulmuştur.
Anahtar kelimeler: LPG
yakıtlı taşıtlar, Kapalı otoparklar, Otopark düzenlemesi.
ABSTRACT
According to data published at the first half of 2013, (51%) 8.92 million of 17.44 million motor road vehicles have consisted of passenger cars in Turkey. Approximately (41.3%) 3.68 million of 8.92 million passenger cars have converted to liquefied/liquid petroleum gas (LPG) conversion systems. The use of LPG in cars has increased 1.8 times over the last decade. But the cars cannot park in under/enclosed over parking garages because of TS 9881 (The classification construction and management rules of parking places for vehicles, 1999), Regulations about both Fire Protection of Buildings (2007) and Vehicle-Production-Modification and Mounting (2008). Because of that, cars could not find parking lots easily. So growing parking problems at on-street and pavement, and increasing congestion effect on roads. As a result of studies performed in recent years, particularly in European countries and some countries in the world, LPG powered cars that carries out actual technical regulations such as ECE R67-01 and ECE R115 are allowed to park at underground car parks and enclosed multi-storey car parks which have forced ventilations with LPG detector. In Turkey some works and technical regulations need to be done for LPG powered cars take advantage more effective of off-road parks. In this study, the safe use of LPG-fueled vehicles in car parks are reviewed in detail, suggestions are presented for the necessary works and regulations in our country.