8th International Congress on Engineering, Architecture and Design, İstanbul, Türkiye, 6 - 07 Aralık 2021, ss.415-424
Pandemi, Dünya Sağlık Örgütü tarafından, "dünya çapında veya çok geniş bir alanda meydana gelen,
uluslararası sınırları aşan ve genellikle çok sayıda insanı etkileyen bir salgın" olarak tanımlanmaktadır.
Covid-19’un, 11 Mart 2020 tarihinde pandemi olarak ilan edilmesiyle birlikte, dünyanın birçok
ülkesinde karantina uygulamaları başlamış, zorunlu olmayan tüm seyahatler durdurulmuş ve mümkün
olan sektörlerde evden çalışma düzenine geçilmiştir. “Hastalık etkeninin bulaşmasının engellenmesi için
kişilerin fiziksel olarak buluşmasını azaltması, bir arada bulunulan ortamlarda 1,5 metrelik fiziksel mesafenin
korunması ve temasın azaltılmasını içeren tutum ve davranışlar” olarak tanımlanan “Sosyal Mesafe”
gibi kavramlar, yaşamımızı ve ekonomik faaliyetleri şekillendirmeye başlamıştır. Küresel pandemi
ile ivmelenen elektronik ticaret ve çevrimiçi sipariş endüstrisi, lojistik süreçlerin verimliliği amacıyla
optimum lokasyon, araç sayısı ve konumlandırma problemlerinin çözümünde matematiksel optimizasyon
yöntemlerini kullanmaktadır. İlaç gibi nispeten daha hafif, değerli ve acil olarak sınıflandırılabilecek
kargoların insansız hava araçları ile ulaştırılması da benzer optimizasyon çözümleri gerektiren
güncel bir yaklaşım olarak öne çıkmaktadır. Bu projede, küresel pandeminin yakın bir dönemde bitmeyeceğine
ilişkin öngörüler eşliğinde, ilaç tedarikinin sosyal mesafenin azaltılmasını mümkün kılabilecek
hava araçları ile sağlanması, matematiksel optimizasyon yöntemleri ile incelenecek ve Bakırköy özelinde,
depo ve hava aracı sayı, konum ve kapasitelerine ilişkin problem, ilaç taleplerine göre en yüksek
verimliliği sağlayacak şekilde çözülmesi hedeflenmiştir. Çevrimiçi ticaret ve alışverişin bundan sonraki
yaşamımızda daha da yaygınlaşarak varlığını sürdüreceği düşünülmektedir. Bu çalışma, pandemi sonrası
dönemi de kapsayacak şekilde, değişen alışkanlıklarımızla birlikte gelinen yeni yaşam düzenine
yönelik pratik bir bakış açısı sunan ilk çalışmalardan birisi olması sebebiyle de önem arz etmektedir. Bu
çalışma ayrıca, FYL-2021-4354 proje numarasıyla Yıldız Teknik Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri
koordinasyon birimi tarafından desteklenmektedir.