Mimari Tasarım Eğitimi: Bütünleşme 2 Ulusal Sempozyumu, İstanbul, Türkiye, 20 - 21 Ekim 2011, ss.278-290
Hızla
değişen dünyada ülkelerin yüksek öğrenimin içeriğine, yöntemlerine,
uygulamasına ve araçlarına katkı sağlayan köklü yeniyapılanmalara (reform)
gitmesi, açık ve erişilebilir bir politika izlemesi gereklidir (1). Eğitimde
gelişme olmaksızın meslekte gelişme düşünülemez. Bu nedenle mimarlık bağlamında
da mimarlık eğitimi durağan kalmamalı, toplumda ve dünyada yaygın olan
değişimlere yanıt verebilmelidir (2). Gerçek sorunların ve durumların
deneyimlendiği ve yaparak öğrenme ilkesi üzerine kurulu tasarım stüdyolarının
mimarlık eğitimi içinde oldukça önemli bir yeri vardır (3). Özellikle mimari tasarım eğitiminde,
çağın gerekleri doğrultusunda yapılan düzenlemelerin, dönüşümlerin ve
geliştirme çalışmalarının bütünleştirici yaklaşımları öne çıkardığı görülür. Bununla
birlikte tasarım eyleminin deneysel doğası ve barındırdığı çok sayıda disiplin
/ bilgi nedeniyle yapılması önerilen düzenlemeye ve geliştirmeye özen
gösterilmesi (4) ve mimarlık eğitim düzeyinin yükseltilmesi için eğitim
programlarının, ders içeriklerinin ve yürütülme biçiminin zaman içinde
koşullara uygun olarak gözden geçirilmelisi / güncellenmesi önerilmektedir (5).
Öncelikle kurumun kendi sorumluluğunda olması istenen bu durum, eğitimin
gelişmesi için en gerekli koşullardan biri olarak benimsenebilir (6). Bu
alandaki sorunlar birçok platformda tartışılmakta ve kurumların mimarlık
eğitiminde gelişmelere katkı sağlamaktadır.
Barselona’da 1996’da gerçekleştirilen Uluslararası Mimarlar Birliği
(UIA) XX. Genel Kurulu’nda kabul edilen Mimarlık Eğitim Şartı’nda eğitim
kurumlarının düzenli aralıklarla özdeğerlendirme yapmaları ve aynı alandan
kişilerin değerlendirmelerine olanak verecek sistemler geliştirmeleri
önerilmektedir (7). Bu nedenle YTÜ Mimarlık Bölümü Yapı Elemanları ve
Malzemeleri Bilim Dalı tarafından düzenlenen ve yürütülen MT2 (Mimari Tasarım
2) stüdyosunun Mimarlık Bölüm Başkanlığı’nca her dönem sonunda yapılan
değerlendirmeye ek olarak belirli aralıklarla ve çeşitli yönleriyle
değerlendirilmesi hedeflenmekte ve değerlendirme çalışmalarında stüdyoya
katılan öğrencilerin görüşlerinin ve beklentilerinin stüdyo ile bütünleşmesi
önemli görülmektedir. Değerlendirme çalışmaları ile mimarlık eğitiminde MT2 stüdyosunun
geliştirilmesine yönelik çalışmalara veri sağlanması amaçlanmaktadır.
Yıldız Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü lisans eğitiminin üçüncü
yarıyılında yer alan MT2 stüdyosu bir dönem projesidir. Bu stüdyoya katılan
öğrenciler daha önce MTG (Mimari Tasarıma Giriş) ve MT1 (Mimari Tasarım 1)
stüdyolarında çalışmıştır ve MT1 stüdyosu MT2 için ön koşuldur. Dönem süresince
öğrenciler çevre ve kullanıcıya ilişkin analizler sonucunda elde ettikleri
çıkarımlar ile tasarımlarını yönlendirerek, önerdikleri kullanımın mekânsal
karşılıklarını oluşturmaktadır.
2009 – 2010 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Yarıyılı’nda MT2 stüdyosuna
katılan 40 öğrenciye dönem sonunda, stüdyonun
·
yürütülme biçimi,
·
öğrenciye kazandırdıkları
vb
konularda yazılı görüşme (anket) yoluyla sorular yöneltilmiş, elde edilen
yanıtlar toplam katılımcı sayısı göz önüne alınarak değerlendirilmiştir. Ayrıca
açık uçlu soru türü kullanılarak öğrencilerden stüdyo ile ilgili çeşitli
önerilerde bulunmaları istenmiştir. Bu
önerilerin de stüdyonun geliştirilmesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.