Öğretmenlerin Mesleği Bırakma Niyeti ve Okul Değiştirme Niyeti Ölçeklerinin Türkçeye Uyarlanması, Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışmaları


Coşkun B., Toprak E., Katıtaş S., Sipahioğlu M.

Cappadocia Journal of History and Social Sciences, cilt.17, ss.124-135, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Her yıl binlerce öğretmen ya mesleği terk etmekte ya da okul değiştirmektedir.  Öğretmenlerin meslekten ayrılması veya okul değiştirme kararlarının en önemli bilişsel öncüllerinden biri işten ayrılma niyetidir. Bu çalışmada öğretmenlerin mesleği bırakma niyeti ve okul değiştirme niyetini belirleyebilecek ölçekleri Türkçeye uyarlamak amaçlanmıştır. Bu uyarlamada, geçerlik ve güvenirlik analizleri Öğretmenlik Mesleğini Bırakma Niyeti Ölçeğinin ölçek maddelerinin faktör yükleri .88 ile .92 arasında değiştiği, ölçeğin madde toplam test korelasyonlarının r=.74 ile r=.81 arasında değerler aldığı, iç tutarlılık katsayısının .89, iki yarı güvenirliğinin ise .87 olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin 3 madde ve tek boyuttan oluşan faktör yapısının doğrulanması amacıyla oluşturulan ölçme modeli serbestlik derecesi=0 ile doymuş bir modeldir. Öğretmenlerin Okul Değiştirme Niyeti Ölçeğinin faktör yükleri .94 ile .96 arasında değiştiği, madde toplam test korelasyonlarının r=.87 ile r=.91 arasında değerler aldığı, iç tutarlılık katsayısının .95, iki yarı güvenirliğinin ise .88 olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin 3 madde ve tek boyuttan oluşan faktör yapısının doğrulanması amacıyla oluşturulan ölçme modeli serbestlik derecesi=0 ile doymuş bir modeldir. Sonuç olarak her iki ölçeğin de Türkçe formunun öğretmenlerin mesleği bırakma ve okul değiştirme niyetlerini ölçebilecek psikometrik özelliklere sahip olduğunu gözlenmiştir. İki ölçek de kolay uygulanabilir, puanlanabilir ve güvenilir ölçme araçları olarak alanyazına sunulmuştur. Uyarlanan ölçekler eğitim, okul kültürü, öğretmen/okul verimliliği, örgüt ve yönetim çalışmalarında kullanılabilir.