IEXCEL 2023 3. ULUSLARARASI EĞİTİMDE MÜKEMMELLİK KONGRESİ, Kırşehir, Türkiye, 15 - 17 Aralık 2023, ss.33
Günümüz koşullarında sürekli olarak değişen toplum yapısı, teknolojinin hızlı ilerleyişi gibi faktörler
her alanda etkisini göstermiş ve eğitim de bu etkilenen alanlardan birisi olmuştur. Eğitimdeki bu gelişme,
beraberinde ölçme değerlendirme yöntem ve tekniklerinde de değişimi zorunlu kılmıştır. Buna bağlı
olarak ülkemizde 2018 yılından sonra ulusal LGS (Liselere Geçiş Sistemi) sınavı uygulanmaya
başlanmıştır. Bu sınav ile beraber MEB’in, PISA’nın ölçütleriyle benzer doğrultuda, 2018 yılında
yayınladığı ‘’Beceri Temelli Sorular’’ literatüre girmiştir. Bu araştırmada LGS sınavına girecek olan 8.
sınıf öğrencilerinin matematik kaygısı, öğrencilerin matematik öz-yeterlik algısı ile okuduğunu anlama
becerileri ve beceri temelli matematik sınav başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır.
Aynı zamanda bağımsız değişkenler olarak cinsiyet, anne/baba eğitim durumu, kardeş sayısı, evde
konuşulan dil, sosyoekonomik düzey, kitap okuma sıklığı alınmış ve bu değişkenlerin, bağımlı
değişkenler olarak belirlenen okuduğunu anlama becerisi, matematik kaygısı, matematik öz-yeterlik
algısı ve beceri temelli matematik başarısı ile ilişkileri değerlendirilmiştir. Bu çalışma korelasyonel
araştırma deseninde yapılmıştır. Araştırma kapsamında öğrencilere “Okuduğunu Anlama Başarı
Testi’’(Akbalık, 2020), “Beceri Temelli Matematik Sınavı’’, “Matematik Kaygı Ölçeği’’(Akçakın vd.,
2015), “Matematik Öz-Yeterlik Kaynakları Ölçeği’’(Yurt ve Sünbül, 2014) uygulanmıştır. Araştırma
Şırnak İli Merkez ilçesindeki ortaokullarda bulunan 8. Sınıf öğrencileri ile yapılmıştır. Örneklem 455
öğrenciden oluşmaktadır. Örnekleme yöntemi olarak maksimum çeşitlilik kullanılmıştır. Araştırma 2023
yılında, 3 farklı sosyo-ekonomik düzeyden 6 farklı ortaokulda yapılmıştır. Araştırma sonucunda bağımlı
değişkenlerin arasındaki korelasyon Spearman’s rho testiyle belirlenmiştir. Ayrıca ele alınan bağımsız
değişkenlerin bağımlı değişkenler üzerinde ne derecede etkili olduğu ve bağımsız değişkenlere ait her
bir alt grup için hangi gruplar arasında farklılık olduğu belirlenmiştir. Bu araştırmanın daha geniş bir
örneklemde yapılması önerilebilir.