in: Çağın Sorunları Karşısında Eğitim, Tozlu, N., Taşdelen, V., Önal, M., Editor, Bayburt Üniversitesi, Bayburt, pp.295-301, 2014
İnsan alet yapan bir varlıktır. O, doğa karşısında, fiziksel yapısındaki güçsüzlüğü
gidermek ve hayatını kolaylaştırmak için, ilk zamanlardan beri alet üretmiştir. Teknoloji
bunun en ileri aşamasıdır. Teknolojinin üretilmesinde doğa bilimlerinin, özellikle
de fizik ve kimya gibi bilim dallarının önemli katkısı olmuştur. Buradaki asıl sorun
eğitim ve sosyal bilimlerin teknoloji alanında nasıl bir yerinin ve işlevinin olabileceği
sorunudur. Daha açık bir ifade ile sormak gerekirse sorunu şu şekilde ortaya koyabiliriz:
Sosyal bilimler teknolojinin neresinde durur? Sosyal bilimcilerin bir tüketici
olmanın dışında teknolojiye sağlayabilecekleri katkılar var mıdır? Teknolojiye ilişkin
değerlerin oluşturulması ve bireylere kazandırılmasında eğitimin nasıl bir işlevi olabilir?
Teknolojinin insan dünyasındaki olumsuz etkilerini “teknolojik sorun” olarak
niteleyen bu bildiride, eğitim ve sosyal bilimlerin sorunun algılanmasında ve çözümünde
önemli katkılarının olabileceği konusu üzerinde durulacaktır. Sosyal bilimler,
teknolojinin insan dünyasındaki yeri ve anlamı konusunda araştırmalar yapıp öneriler
ortaya koyarken, eğitim de bireyde olumlu davranış değişiklikleri öngören bir çaba
olarak teknolojiye ilişkin söz konusu anlam ve değerlerin oluşturulması ve bireye
kazandırılması konusunda önemli bir rol üstlenecektir. Teknolojinin özü ve anlamı
konusunda ortaya çıkan bu katkı, fen bilimleri tarafından teknolojinin fiziksel yapısına
yapılan katkıdan daha az değerde olmayacaktır.