Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi (Index Copernicus), cilt.20, sa.3, ss.311-330, 2023 (Hakemli Dergi)
Araştırmanın amacı LGBT+ bireylerin yaşam
doyumu, psikolojik sağlamlık, depresyon,
anksiyete ve stres düzeylerinin LGBT+ olmaya,
ebeveyn kabulüne ve yaşam becerilerine göre
incelenmesidir. Araştırmada ilişkisel tarama
yöntemi kullanılmıştır. Katılımcı grubuna
ulaşmada kartopu ve amaçlı örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmaya, Türkiye’nin farklı
illerinde yaşayan ve 18 yaşından büyük 171
LGBT+ gönüllüsü katılmıştır. Araştırmada
verileri elde etmek için “Yaşam Doyumu
Ölçeği”, “Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği”,
“Depresyon, Anksiyete ve Stres Ölçeği”,
“Yetişkin Ebeveyn Kabul-Reddi Ölçeği (Kısa
Form)”, “Yaşam Becerileri Ölçeği” ve “Kişisel
Bilgiler Formu” kullanılmıştır. Verilerin
analizinde, MANOVA-Wilks Lambda (λ)
Testinden yararlanılmıştır. Bulgular ışığında,
LGBT+ bireylerin yaşam doyumu, psikolojik
sağlamlık, depresyon, anksiyete ve stres
düzeyleri LGBT+ olmalarına, ebeveyn
kabulüne ve yaşam becerilerine göre anlamlı farklılık göstermiştir. Anne ve baba kabulü yüksek olan LGBT+ bireylerin yaşam doyumu
ve psikolojik sağlamlık düzeyi daha yüksek;
depresyon, anksiyete ve stres düzeyi daha düşük
bulunmuştur. Yaşam becerileri yüksek olan
LGBT+ bireylerin yaşam doyumu düzeyi ve
psikolojik sağlamlık düzeyi daha yüksek;
depresyon, anksiyete ve stres düzeyleri daha
düşük bulunmuştur. Ekonomik geliri yüksek
olan LGBT+ bireylerin yaşam doyumu ve
psikolojik sağlamlık düzeyi en yüksek çıkmıştır.
Ekonomik geliri düşük olan LGBT+ bireylerin
depresyon, anksiyete ve stres düzeyleri en
yüksek çıkmıştır. Eğitim düzeyi lisansüstü olan
bireylerin yaşam doyumu düzeyi en yüksek, lise
mezunlarının en düşük çıkmıştır. Eğitim düzeyi
ortaokul olan bireylerin psikolojik sağlamlık
düzeyi en yüksek, lise mezunlarının en düşük
çıkmıştır. Eğitim düzeyi ilkokul olan bireylerin
depresyon düzeyi en yüksek, lisansüstü
mezunlarının en düşük çıkmıştır. Eğitim düzeyi
ortaokul olan bireylerin anksiyete düzeyi en
yüksek, lisansüstü mezunlarının en düşük
çıkmıştır. Eğitim düzeyi ortaokul olan bireylerin
anksiyete düzeyi en yüksek, ilkokul
mezunlarının en düşük çıkmıştır. Sonuç olarak,
araştırmanın bulguları ilgili alanyazın ışığında
tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.