ELEKTRİKLİ OTOBÜS FİLOSUNUN RÜZGAR ENERJİ SANTRALİ İLE ENTEGRASYONU: BİR SÜRDÜRÜLEBİLİR ULAŞIM MODELİ, KAYSERİ ÖRNEĞİ


Kara H., İnan A.

5. BİLSEL INTERNATIONAL GORDİON SCIENTIFIC RESEARCHES CONGRESS, Ankara, Türkiye, 8 - 09 Aralık 2024, ss.754-774

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.754-774
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Şehir içi ulaşımda enerji verimliliği ve çevresel sürdürülebilirlik, fosil yakıtlara dayalı sistemlerin

karbon emisyonları ve artan maliyetleri nedeniyle kritik önem taşımaktadır. Literatürde, elektrikli otobüslerin ve

yenilenebilir enerji kaynaklarının entegrasyonunun, enerji maliyetlerini düşürmede ve çevresel etkileri

azaltmada önemli faydalar sağladığı gösterilmiştir.

Bu çalışmada, Kayseri'de elektrikli otobüs filosunun entegrasyonu ve bu filonun enerji ihtiyacının rüzgar

enerjisi ile karşılanması üzerine yapılan kapsamlı analizler sunulmaktadır. Elektrikli otobüslerin dizel ve CNG

otobüslerin yerine geçmesi ve enerji ihtiyacının yerel bir rüzgar enerji santrali ile karşılanması, enerji

maliyetlerinin düşürülmesi ve karbon emisyonlarının azaltılması açısından değerlendirilmiştir. Çalışma, enerji

tüketimi ve üretimi arasındaki dengenin sağlanması için enerji mahsuplaşması yöntemlerinin uygulanmasını

incelemektedir.

Metodolojik yaklaşım, otobüs filosunun enerji tüketiminin detaylı hesaplamasını, yerel rüzgar enerjisi

potansiyelinin Weibull dağılımı kullanılarak analizini ve ekonomik değerlendirmeleri kapsamaktadır. Finansal

analizlerde Net Bugünkü Değer (NPV), İç Verim Oranı (IRR) ve Seviyelendirilmiş Enerji Maliyeti (LCOE) gibi

metrikler kullanılarak projenin maliyet etkinliği gösterilmiştir. Çalışma ayrıca IPCC 2006 yönergelerine dayalı

olarak sera gazı emisyon azaltımını hesaplamış ve bu azaltımın Türkiye'nin ulusal hedeflerine önemli bir katkı

sağladığını ortaya koymuştur.

Yapılan analizler sonucunda, entegre projenin yıllık net geliri 641.342.031 TL olarak hesaplanmış ve

projenin geri dönüş süresi yaklaşık 3.52 yıl olarak belirlenmiştir. Entegre proje, yıllık yaklaşık 8.827.918.219,67

kg CO₂ emisyon azaltımı sağlayarak Türkiye'nin toplam emisyonlarının %1.3'ünü azaltma potansiyeline

sahiptir. Bu emisyon azaltımı 1.925.631 binek aracın yıllık emisyonuna eşdeğerdir.

Bu çalışmanın en özgün noktası, Kayseri'deki elektrikli otobüs filosunun enerji ihtiyacının tamamen yerel bir rüzgar enerji santralinden karşılanması ve enerji mahsuplaşması yöntemleri ile enerji tüketimi ve

üretimi arasındaki dengenin sağlanmasıdır. Ayrıca, bu entegrasyonun ekonomik ve çevresel sürdürülebilirlik

boyutları detaylı bir şekilde ele alınmıştır.

Sonuç olarak, Kayseri'de elektrikli otobüs filosunun entegrasyonu ve rüzgar enerjisi ile desteklenmesi,

sürdürülebilir ve maliyet etkin bir ulaşım çözümü sunmaktadır. Bu çalışma, diğer şehirler içinde

uygulanabilirlik potansiyeli taşımakta ve sürdürülebilir şehirler yaratma yolunda önemli bir örnek teşkil

etmektir.

Anahtar Kelimeler: Elektrikli Otobüs, Rüzgar Enerjisi, Enerji Mahsuplaşması, Sürdürülebilir Ulaşım