5. BİLSEL INTERNATIONAL GORDİON SCIENTIFIC RESEARCHES CONGRESS, Ankara, Türkiye, 8 - 09 Aralık 2024, ss.754-774
Şehir içi ulaşımda enerji verimliliği ve çevresel sürdürülebilirlik, fosil yakıtlara dayalı sistemlerin
karbon emisyonları ve artan maliyetleri nedeniyle kritik önem taşımaktadır. Literatürde, elektrikli otobüslerin ve
yenilenebilir enerji kaynaklarının entegrasyonunun, enerji maliyetlerini düşürmede ve çevresel etkileri
azaltmada önemli faydalar sağladığı gösterilmiştir.
Bu çalışmada, Kayseri'de elektrikli otobüs filosunun entegrasyonu ve bu filonun enerji ihtiyacının rüzgar
enerjisi ile karşılanması üzerine yapılan kapsamlı analizler sunulmaktadır. Elektrikli otobüslerin dizel ve CNG
otobüslerin yerine geçmesi ve enerji ihtiyacının yerel bir rüzgar enerji santrali ile karşılanması, enerji
maliyetlerinin düşürülmesi ve karbon emisyonlarının azaltılması açısından değerlendirilmiştir. Çalışma, enerji
tüketimi ve üretimi arasındaki dengenin sağlanması için enerji mahsuplaşması yöntemlerinin uygulanmasını
incelemektedir.
Metodolojik yaklaşım, otobüs filosunun enerji tüketiminin detaylı hesaplamasını, yerel rüzgar enerjisi
potansiyelinin Weibull dağılımı kullanılarak analizini ve ekonomik değerlendirmeleri kapsamaktadır. Finansal
analizlerde Net Bugünkü Değer (NPV), İç Verim Oranı (IRR) ve Seviyelendirilmiş Enerji Maliyeti (LCOE) gibi
metrikler kullanılarak projenin maliyet etkinliği gösterilmiştir. Çalışma ayrıca IPCC 2006 yönergelerine dayalı
olarak sera gazı emisyon azaltımını hesaplamış ve bu azaltımın Türkiye'nin ulusal hedeflerine önemli bir katkı
sağladığını ortaya koymuştur.
Yapılan analizler sonucunda, entegre projenin yıllık net geliri 641.342.031 TL olarak hesaplanmış ve
projenin geri dönüş süresi yaklaşık 3.52 yıl olarak belirlenmiştir. Entegre proje, yıllık yaklaşık 8.827.918.219,67
kg CO₂ emisyon azaltımı sağlayarak Türkiye'nin toplam emisyonlarının %1.3'ünü azaltma potansiyeline
sahiptir. Bu emisyon azaltımı 1.925.631 binek aracın yıllık emisyonuna eşdeğerdir.
Bu çalışmanın en özgün noktası, Kayseri'deki elektrikli otobüs filosunun enerji ihtiyacının tamamen yerel bir rüzgar enerji santralinden karşılanması ve enerji mahsuplaşması yöntemleri ile enerji tüketimi ve
üretimi arasındaki dengenin sağlanmasıdır. Ayrıca, bu entegrasyonun ekonomik ve çevresel sürdürülebilirlik
boyutları detaylı bir şekilde ele alınmıştır.
Sonuç olarak, Kayseri'de elektrikli otobüs filosunun entegrasyonu ve rüzgar enerjisi ile desteklenmesi,
sürdürülebilir ve maliyet etkin bir ulaşım çözümü sunmaktadır. Bu çalışma, diğer şehirler içinde
uygulanabilirlik potansiyeli taşımakta ve sürdürülebilir şehirler yaratma yolunda önemli bir örnek teşkil
etmektir.
Anahtar Kelimeler: Elektrikli Otobüs, Rüzgar Enerjisi, Enerji Mahsuplaşması, Sürdürülebilir Ulaşım