Yeni Teknolojilerin Çocuk Edebiyatı Üzerindeki Etkileri


Creative Commons License

Taşdelen V.

Temrin, sa.53, ss.15-26, 2012 (Hakemsiz Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2012
  • Dergi Adı: Temrin
  • Sayfa Sayıları: ss.15-26

Özet

Teknoloji hayatımızın hemen her alanına girmiş durumda. Nerede olursak olalım, yaşadığımız ortam, teknoloji ortamı. Büyük küçük, okumuş okumamış fark etmiyor, herkes bu ortamın içinde. Yapılan araştırmalar, yetmiş yıllık bir ömrün yaklaşık on yılının televizyon karşısında geçtiğini söylüyor. İnternet gibi sanal aygıtların da bu zamandan pay aldıklarını söylemek doğru görünüyor. Sadece çocuk edebiyatı değil, geniş anlamda bütün varoluş dünyası, bütün kültürel değerler (edebiyat, sanat, bilim, felsefe, hatta teknolojinin kendisi bile) yeni teknolojilerden iyi ya da kötü yönde etkileniyor. Şu bir gerçek ki, insanın başlangıçtan XX. yüzyıla kadar geçirdiği teknolojik evrim, bu yüzyılda geçirdiğinin yanında küçücük kalıyor. Günümüz teknolojileri inanılamayanı, hayal bile edilemeyeni sunuyor bize. Gerçek, hayalin önüne geçiyor böylece. Çağımız, yeni teknolojilerin kendilerini denediği, sergilediği, dönüştürdüğü, sınadığı bir çağ olma özelliği taşıyor. “Hızla gelişip serpilmek” sözcüğü yetmiyor ondaki hızı anlatmak için; teknoloji kendi kendisiyle yarışıyor, kendi kendisiyle boy ölçüşüyor. Yürümüyor, uçuyor adeta. Bir yandan yeni teknolojilerin ortaya çıkışı, diğer yandan bunların hızlı bir şekilde yerlerini yenilerine bırakması, büyük küçük demeden bütün bireylerin, teknolojinin hızlı dönen çarkı arasında yaşadıkları anlamına geliyor. Bu da teknoloji üzerinde durup düşünmeyi, bu aygıtı insani değerlerle anlamlandırmayı, varoluşsal değerlerle zenginleştirmeyi kaçınılmaz kılıyor. Teknoloji çağında, insanın teknolojiyle olan ilişkisi, pek çok açıdan yeniden değerlendirilmeyi bekliyor.