Türkiye Eğitim Dergisi, cilt.6, sa.1, ss.165-185, 2021 (Hakemli Dergi)
Sosyal Bilgiler; Tarih, Coğrafya, Sosyoloji, Psikoloji, Sanat
Tarihi gibi pek çok sosyal bilimin tek bir potada eritildiği çok
disiplinli bir çalışma alanıdır. Bu çalışma alanında tasarlanan
Sosyal Bilgiler dersi Türkiye’de 1968 yılından itibaren
ilkokul ve ortaokul düzeyinde eğitim programında yer
almakta ve okullarda zorunlu ders olarak okutulmaktadır.
Derslerin işlenmesinde MEB tarafından onaylanmış olan
kitaplar en temel eğitim materyalleri olarak
kullanılmaktadır. Derslerin işlenmesinde MEB tarafından
onaylanmış olan kitaplar en temel eğitim materyalleri olarak
kullanılmaktadır. Ders kitapları öğretmenlerin
anlattıklarının derli toplu yer alması, sözlü olarak
anlattıklarının tamamlanması ve eksikliklerin giderilmesi,
öğrencilerin her zaman elinin altında yer alan bir kaynak
olması bakımından oldukça önemli materyallerdir.
Bu çalışmada 2018 öğretim programına göre hazırlanmış
Şahin’in(2018) 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders kitabı içerik
analizine tabi tutulmuştur Öğrenme alanlarında Coğrafya
konu içerikleri ve konuların aktarımındaki kullanılan
yöntemler eleştirel bir bakış açısıyla ele alınmıştır.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman
inceleme tekniği kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre;
İnsanlar Yerler ve Çevreler, Üretim, Dağıtım ve Tüketim,
Küresel Bağlantılar öğrenme alanlarında Coğrafya konuları
kapsamındaki öğrenme etkinliklerinin yeterli sayıda olduğu
görülmüştür. Etkinliklerde kullanılan görsellerin ve etkinlik
içeriklerinin kazanımlara uygun olduğu tespit edilmiştir.
Fakat kavram haritalarında, karikatürlerde, fotoğraflarda ve
metinlerde yer alan içerikler arasında ilişki kurma
etkinliklerine yeterince yer verilmediği tespit edilmiştir.