Atıf İçin Kopyala
Gümüş M., Demir A., Yardım M. S.
Uluslararası Otopark Politikaları ve Uygulamaları Sempozyumu / International Symposium On Parking Policies And Applications, İstanbul, Türkiye, 25 Mayıs 2011, ss.9-17
-
Yayın Türü:
Bildiri / Tam Metin Bildiri
-
Basıldığı Şehir:
İstanbul
-
Basıldığı Ülke:
Türkiye
-
Sayfa Sayıları:
ss.9-17
-
Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli:
Evet
Özet
Özet
Türkiye’deki 15 milyon motorlu kara taşıtının, 7,5 milyonu otomobillerden meydana gelmekte olup; bunların da yaklaşık 3 milyonu sıvılaştırılmış petrol gazı (LPG) veya sıkıştırılmış doğal gaz (CNG) yakıtlıdır. Otomobillerdeki %40 düzeyindeki bu alternatif yakıt kullanıma karşılık, söz konusu taşıtlar, hem TS 9881 (Araç Park Yerleri - Sınıflandırma, Yapım ve İşletme Kuralları, 1999)’e göre, hem Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelik (AİTM, 2008) hem de Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik (2009)’e göre kapalı otoparkları kullanamamaktadırlar. Sonuçta bu durum, taşıtların uygun park yeri için arama sürelerini arttırmakta, yol kenarlarında ve kaldırımlarda otopark probleminin büyümesine ve yollarda tıkanıklık etkisinin artmasına sebep olmaktadır. Son yıllarda gerçekleştirilen çalışmalarla, başta Avrupa olmak üzere, çeşitli ülkelerde güncel yönetmeliklere göre dönüşümleri yapılmış LPG’li taşıtların, cebri havalandırmaya kapalı otoparklara park etmelerine izin verilmektedir. Ülkemizde de LPG’li otomobillerin yol dışı otoparklardan daha etkin bir şekilde yararlanması için bazı düzenlemelerin ve çalışmaların yapılması gerekmektedir. Bu bildiride LPG/CNG yakıtlı taşıtların kapalı otoparkları kullanımı konusu ayrıntılı olarak incelenip, ülkemizdeki düzenlemeler ve çalışmalar için öneriler sunulmuştur.
Anahtar kelimeler: LPG/CNG yakıtlı taşıtlar, Kapalı otoparklar, Otopark düzenlemeleri.
Abstract
7.5 million of 15 million motor road vehicles have consisted of passenger cars in Turkey. Approximately 3 million of 7.5 million passenger cars have converted to liquefied/liquid petroleum gas (LPG) conversion systems. In other words LPG powered cars have 40% of total passenger cars ratio. But the cars cannot park in underground car parks/parking garages because of TS 9881 (The classification construction and management rules of parking places for vehicles, 1999), regulations about both Fire Protection of Buildings (2009) and Vehicle-Production-Modification and Mounting (2008). Because of that, cars could not find parking lots easily. So growing parking problems at on-street and pavement, and increasing congestion effect on roads. As a result of studies on LPG/CNG particularly in Europe and some countries in the world, LPG powered cars that carries out actual technical regulations such as ECE R67-01, ECE R-110 and ECE R115 are allowed to park at underground car parks and parking garages which have forced ventilation systems. In Turkey some works and technical regulations need to be done for LPG/CNG powered cars in order to use effectively of off-street parks. In this study, issues are reviewed in detail, suggestions are presented for the necessary works and regulations in our country.
Keywords: LPG/CNG fuel vehicles, Parking garages, Car park reorganizations.