ISASTECH 2023, Ankara, Türkiye, 7 - 08 Eylül 2023, ss.450-460
Formula Student, SAE (The Society of Automotive Engineers) tarafından 1981 yılından beri düzenlenmekte olan dünya
çapında resmi bir otomotiv yarışmasıdır. 1982’ de ilk resmi etkinliğini Austin, Texas’ta başlatan yarışma günümüzde
dünyanın çeşitli ülkelerinde 600’den fazla Üniversite ile faaliyetlerine devam etmektedir. Yarış araçlarında istenilen yük
sek burulma rijitliği değerlerini karşılamak için uzay, havacılık ve motor sporlarında gelişen üretim ve malzeme tekno
lojilerinin yardımıyla beraber monokok şasiler popülerliğini gün geçtikçe arttırmaktadır. Bu çalışmada; karbon fiber
kompozit monokok şasiye sahip bir elektrikli Formula Student yarış aracının SolidWorks 2022 programları ile şasi tasa
rımı ve gerekli analizi; ayrıca üretim süreçlerinin kritik noktaları çalışılmıştır.
Çalışma, 2011 yılında kurulmuş olan YTU Racing Formula Student takımının 3. elektrikli aracı olan YTR09E ve 2022
sezonunda yarışmış olan Türkiye’nin monokok şasiye sahip Formula Student aracı YTR08E araçlarının tasarımı ve ve
rilerinden yararlanmıştır. Analizlere göre hibrit monokok şasiye sahip YTR08E aracı, çelik uzay-kafes şasiye sahip
YTR08C aracından %168 daha rijit çıkmıştır. Ağırlık ise yaklaşık %26 artmıştır. Öncelikle süspansiyon geometrisi ana
noktalarına göre tasarlanan ve paketlenen şasi Burulma Direnci analizinde test edilmiştir ve sonuçlar analiz edilerek yeni
versiyonlarda değişiklikler yapılarak tasarım güncellenmiştir. Ayrıca tasarım sürecinde şasilerimize yaptığımız testlerle
tasarımları valide edilmiş ve güncellemeler yapılmıştır.
Bu çalışmada hem ergonomi, mukavemet, araç dinamiği, paketleme ve üretim alanlarında şaside nelere dikkat edildiği
ve nasıl doğrulandığı gösterilmiştir.