The Journal of International Scientific Researches, cilt.5, sa.2, ss.143-157, 2020 (Hakemli Dergi)
Performans ve etkinlik ölçümü yalnızca kâr amacı güden kuruluşlar
için değil kâr amacı gütmeyen kuruluşlar için de çok önemli süreçlerdir. Kâr
amacı gütmeyen kuruluşlar için performans ve etkinlik ölçümleri ile mevcut
durumunun belirlenmesi, geleceğe yönelik planların yapılması ve faaliyet
süreçlerinin iyileştirilerek rekabet avantajının elde edilebilmesi sağlanabilir.
Kâr amacı gütmeyen kuruluşlar olan devlet üniversiteleri, eğitim sisteminin
en önemli aktörleri arasındadır. Bu araştırmada amaç Türkiye’de faaliyet
gösteren Araştırma ve Aday Araştırma Üniversitelerinin etkinliğinin
ölçülmesi ve incelenmesidir. Bu üniversitelerin etkinliğinin ölçülmesi için
Veri Zarflama Analizi kullanılmıştır. Çıktı odaklı CCR ve BCC modelleri
kullanılarak üniversitelerin etkinlik düzeyleri tespit edilmiştir. Hesaplanan
etkinlik skorları kullanılarak araştırma üniversiteleri ve aday araştırma
üniversiteleri karşılaştırılmıştır. Bununla birlikte etkinlik/performans
diyagramı oluşturularak üniversitelerin etkinlik ve performans düzeyleri
aynı anda incelenmiştir. Analizler sonucunda toplam teknik etkinlik skoru
açısında 4 üniversitenin etkin olduğu ve kalan 11 üniversitenin ise etkin
faaliyet yürütemedikleri tespit edilmiştir. Etkin olmayan üniversiteler için
potansiyel iyileştirmeler hesaplanarak bu üniversitelerin etkin hale
gelmesini sağlayacak öneriler sunulmuştur.
Performance and efficiency measurement are very important processes
not only for profit-making organizations but also for non-profit
organizations. For non-profit organizations, it can be ensured that
competitive advantage can be obtained by determining the current status,
making future plans and improving the activity processes by performance
and efficiency measurements. Being non-profit organizations, public
universities are among the most important actors of the education system.
The aim of this research is to measure and analyze the efficiency of research
and candidate research universities in Turkey. Data Envelopment Analysis
was used to measure efficiencies of these universities. The efficiency levels of
the universities were determined by using output-oriented CCR and BCC models. Research universities and candidate
research universities were compared using the calculated efficiency scores. In addition, efficiency and performance levels
of universities were examined simultaneously by creating an efficiency/performance diagram. The results of the analysis
show that 4 universities are efficient in terms of total technical efficiency score and the remaining 11 universities are not
able to operate efficiently. Potential improvements were calculated for inefficient universities, and suggestions were made
to make these universities efficient.