IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.6, sa.8, ss.293-303, 2020 (Hakemli Dergi)
ÖZ
İlkokul 4. ve ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin psikolojik sağlamlıkları ile psikolojik
iyi oluşları arasındaki ilişkinin tespit edilmesi amacıyla yapılan bu araştırmanın
yöntemi ilişkisel taramadır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 eğitim-öğretim
yılında İstanbul Beylikdüzü, Esenyurt, Esenler, Avcılar, Güngören ve Zeytinburnu
ilçelerinde bulunan devlet okullarında öğrenimine devam eden toplam 741 ilkokul 4.
ve ortaokul 5. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi kolay
ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmada verilerin elde
edilmesinde “Çocuklar ve Gençler İçin Psikolojik Sağlamlık Ölçeği ve “Stirling
Çocuklar için Duygusal ve Psikolojik İyi Oluş Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada
elde edilen verilerin analizinde t testi, F testi (ANOVA) Basit Doğrusal Regresyon
ve Korelasyon (Pearson Momentler Çarpımı-r) kullanılmıştır. Araştırma bulgularına
göre, öğrencilerinin psikolojik iyi oluşları ile psikolojik sağlamlıkları arasında
pozitif yönlü bir ilişkinin olduğu ve psikolojik iyi oluşun psikolojik sağlamlığın
anlamlı bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. Ayrıca erkek öğrencilerin kız
öğrencilere göre psikolojik sağlamlıklarının daha yüksek olduğu; arkadaşı olmanın
ve aile yanında kalmanın ise psikolojik iyi oluşu olumlu etkilediği belirlenmiştir.
Ayrıca kardeş sayısının psikolojik iyi oluş ve psikolojik sağlamlık üzerinde etkili
olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Psikolojik Sağlamlık, Duygusal İyi Oluş, Psikolojik İyi Oluş