Sosyal medya bağımlılığı ve sosyal medya kullanım amaçlarının iletişim becerileri ile ilişkisi


Ayrım S., Araç N., Sağlık S., Hetelani A., Kaya Y.

X. TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi, Prizren, Kosova, 11 - 13 Temmuz 2024, ss.352-353

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Prizren
  • Basıldığı Ülke: Kosova
  • Sayfa Sayıları: ss.352-353
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada sosyal medya bağımlılığı, sosyal medya kullanım amaçları ve iletişim becerileri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın deseni genel tarama modellerinden ilişkisel modeldir. Araştırmanın örneklemine uygun örnekleme ve ölçüt örnekleme yöntemleri bir arada kullanılarak ulaşılmıştır. Araştırmaya alınma ölçütü katılımcıların 18 yaşından büyük üniversite öğrencisi olmalarıdır. Araştırmanın örneklemi, Türkiye’nin 59 farklı ilinde yaşayan toplam 757 üniversite öğrencisinden (510 kadın ve 247 erkek) oluşmaktadır. Katılımcıların yaşları 18 ile 37 arasındadır ( = 20.67 yaş, SS = .47). Veri toplama araçları olarak Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği, Sosyal Medya Kullanım Amaçları Ölçeği ve İletişim Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde değişkenlere yönelik betimsel istatistikler, bağımsız gruplar t-testi ve pearson momentler çarpımı analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre sosyal medya bağımlılığı ile iletişim becerileri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r = -.212, p < .01). Sosyal medya kullanım amaçlarının yalnızca bir alt boyutu dışında bütün alt boyutları ile sosyal medya bağımlılığı arasında anlamlı bir ilişki bulunmuş ve sosyal medya kullanım amaçlarının tüm alt boyutları ile iletişim beceleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırmanın fark testi sonuçlarına göre sosyal medya kullanım amaçlarının bir alt boyutu haricinde bütün alt boyutlarının, sosyal medya bağımlılığının ve iletişim becerilerinin cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmüştür. Sonuç olarak, değişkenler arasında bir ilişki olduğu bulunmuş ve elde edilen bulgular mevcut literatür ışığında tartışılmıştır.