X. TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi, Prizren, Kosova, 11 - 13 Temmuz 2024, ss.352-353
Bu çalışmada sosyal medya bağımlılığı, sosyal medya kullanım
amaçları ve iletişim becerileri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırmanın
deseni genel tarama modellerinden ilişkisel modeldir. Araştırmanın örneklemine
uygun örnekleme ve ölçüt örnekleme yöntemleri bir arada kullanılarak
ulaşılmıştır. Araştırmaya alınma ölçütü katılımcıların 18 yaşından büyük üniversite
öğrencisi olmalarıdır. Araştırmanın örneklemi, Türkiye’nin 59 farklı ilinde
yaşayan toplam 757 üniversite öğrencisinden (510 kadın ve 247 erkek) oluşmaktadır.
Katılımcıların yaşları 18 ile 37 arasındadır (X̄ =
20.67 yaş, SS = .47). Veri toplama araçları olarak Sosyal Medya
Bağımlılığı Ölçeği, Sosyal Medya Kullanım Amaçları Ölçeği ve İletişim
Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde değişkenlere yönelik
betimsel istatistikler, bağımsız gruplar t-testi ve pearson momentler çarpımı
analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre sosyal medya bağımlılığı ile
iletişim becerileri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r
= -.212, p < .01). Sosyal medya kullanım amaçlarının yalnızca bir alt
boyutu dışında bütün alt boyutları ile sosyal medya bağımlılığı arasında
anlamlı bir ilişki bulunmuş ve sosyal medya kullanım amaçlarının tüm alt
boyutları ile iletişim beceleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırmanın
fark testi sonuçlarına göre sosyal medya kullanım amaçlarının bir alt boyutu
haricinde bütün alt boyutlarının, sosyal medya bağımlılığının ve iletişim
becerilerinin cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmüştür. Sonuç
olarak, değişkenler arasında bir ilişki olduğu bulunmuş ve elde edilen bulgular
mevcut literatür ışığında tartışılmıştır.