Otomatize Edilmiş Manual Şanzımanlarda Elektro-Magnetik Kavrama Uygulamaları ve Modellemesi


Ergenç A. T., Pınar A. R.

5. Uluslararası mühendislik mimarlık ve tasarım kongresi, İstanbul, Türkiye, 21 - 22 Aralık 2019

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüz otomotiv pazarındaki araçlarda, çeşitli tiplerde şanzımanlar bulunmaktadır. Bu şanzıman tiplerinden biri de otomatik şanzımanlardır. Son yıllarda otomotiv sektöründe otomatik şanzımanlara artan bir ilgi bulunmaktadır. Ancak otomatik şanzımanların yüksek maliyetleri ve düşük verimleri bu şanzımanların otomotiv pazarında büyümesini engellemektedir. Yüksek verimler ve düşük maliyetler otomatize edilmiş manuel şanzımanları, otomatik şanzımanlardan üstün kılmaktadır. Ancak AMT sistemlerindeki tork gecikmesi ve konfor problemleri giderilmesi gereken başlıca problemlerdir. AMT’lerde tork gecikmesi debriyaj kavrama süresinin azaltılması ile giderilebilecek bir konudur. Bu tez çalışmasında mevcut AMT’lerde kullanılan elektro-hidrolik, elektro-mekanik veya pnömatik aktüatör destekli kuru veya ıslak kavrama yerine elektromanyetik toz kavraması kullanılarak debriyaj kavrama süresi ve kayma durumu üzerine olan etkisi incelenmiştir.

Tezin metedolojisi, bir kavrama sisteminin modelini oluşturarak belirli devir ve yük değerlerinde kavrama durumunu simüle etmektedir. Ayrıca, modeli kurulan sistemin sonuçlarını karşılaştırmak için bir fiziksel deney düzeneği kurularak simülasyondaki devir ve yük durumları bu sistem de test edilip elektromanyetik kavrama uygulamasında kavrama süresi ve kayma sonuçları elde edilecektir.

Elde edilmesi planlanan kazanım otomatize manual şanzımanlarda elektromanyetik toz kavraması kullanımının kavram süresi üzerine etkisinin bulunarak bu tip kavramaların otomatize manual şanzımanlarda kullanımın durumunu incelemektir. Yapılan çalışmanın gelecekteki projeler için azaltılmış bir kavrama süresi sunabilecek olan elektromanyetik toz kavramasının AMT’lerde kullanımı için bir referans haline gelmesidir.